Korisne, ali ne i dovoljne izmene Zakona o finansiranju političkih aktivnosti

Transparentnost Srbija (deo mreže Transparency International) smatra korisnim što se nacrtom izmena i dopuna Zakona o finansiranju političkih aktivnosti[1]propisuje dužnost Agencije za borbu protiv korupcije da u toku izborne kampanje u roku od pet dana postupi po prijavama, utvrdi da li je došlo do povrede pravila i da ovu odluku objavi. Međutim, aktuelni nacrt ne dotiče mnoge druge probleme koji su prepoznali i domaća javnost i međunarodne organizacije, iako je strateškim aktima sveobuhvatna izmena zakona bila planirana prvo za 2014, a zatim za 2016. godinu[2]. Nacrt izmena Zakona ne rešava ni pojedine probleme na koje je ukazao ODIHR posle parlamentarnih izbora 2016 i 2017, pa bi ga stoga trebalo značajno dopuniti.

Kada je reč o kontroli finansiranja izborne kampanje, i dalje je ostalo neuređeno šta sve Agencija mora da uradi kada proverava izveštaje o finansiranju kampanje po službenoj dužnosti, šta treba da sadrži izveštaj o kontroli, u kojem roku taj izveštaj treba da bude završen i pokrenuti postupci protiv prekršilaca. Efikasnost kontrole finansiranja kampanje i transparentnost izvora finansiranja će i dalje otežavati mogućnost da se troškovi izborne kampanje plaćaju naknadno. Nasuprot preporukama ODIHR, i dalje nisu propisana ograničenja troškova izborne kampanje, niti je obezbeđena javnost podataka o izvorima finansiranja tokom kampanje.

Nacrt ne donosi izmene ni u pogledu budžetskih izdvajanja za kampanju koja trenutno izrazito favorizuje najveće parlamentarne stranke. Naime, svega 20% tog novca se deli ravnopravno učesnicima izbora, što je nedovoljno za predstavljanje biračima, naročito na lokalnim izborima. Pored toga, od 2014. je omogućeno da se izborna kampanja plaća budžetskim novcem koji su su parlamentarne stranke dobile za drugu namenu (redovan rad), čime se povećava neravnopravnost učesnika i podstiče vođenje skupih kampanjao trošku građana.

Transparentnost Srbija je tokom dijaloga o izbornim uslovima predložila[3] brojne dopune koje bi omogućile efikasniju kontrolu (npr. kriterijumi za utvrđivanje „netržišnih povoljnosti“), kao i preciznije definisanje Krivičnog dela iz člana 38. st. 1. Zakona.[4]Bitno je obezbediti pravnu mogućnost da se u istragama nelegalnog finansiranja kampanje sprovode posebne dokazne radnje, kao što je slučaj sa drugim koruptivnim delima.

Aktuelni nacrt precizira pravila o korišćenju javnih resursa za izbornu kampanju (npr. najam prostorija u vlasništvu javnih preduzeća i ustanova). Međutim, ni ovaj ni druge izmene zakona koje najavljuje Vlada,ne rešavaju problem „funkcionerske kampanje“ – korišćenje prilika za dodatnu medijsku promociju aktuelnih funkcionera kroz obavljanje navodnih redovnih aktivnosti upravo u doba kampanje (npr. obilasci škola, bolnica, gradilišta, podela socijalne pomoći i slično). Na ovaj način se u praksi obezbeđuje promocija čija je vrednost daleko veća od bilo kog plaćenog oglasa.

Transparentnost ukazuje da je za sprečavanje zloupotreba takođe bitno da se uredi oglašavanje organa vlasti, koje neretko služi kupovini političkog uticaja u medijima. Imajući u vidu da troškovi televizijskog oglašavanja čine najveći rashod izbornih kampanja u Srbiji, izmenama propisa bi trebalo precizirati dužnost Regulatornog tela za elektronske medije da nadzire da li su svi učesnici na izborima imali jednake uslove oglašavanja i zabraniti pojedine štetne prakse (npr. celovito emitovanje stranačkih mitinga).

S obzirom na sve navedeno, javnu raspravu koju je povodom ovog nacrta raspisalo Ministarstvo finansija[5], kao i najavljeni dijalog uz pomoć predstavnika Evropskog parlamenta, trebalo bi iskoristiti za to da se izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti i drugih propisa reše svi problemi koji su već sada poznati, a ne da se celovita reforma odlaže za period posle parlamentarnih izbora.

[1]https://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/javne%20rasprave/2019/politicke%20akt/Nacrt%20zakona%20o%20izmenama%20i%20dopunama%20Zakona%20o%20finansiranju%20polit%20akt.pdf

[2]https://www.mpravde.gov.rs/tekst/22364/polugodisnji-izvestaj-pregovaracke-grupe-za-poglavlje-23-za-treci-i-cetvrti-kvartal-2018-godine.php

[3]http://www.transparentnost.org.rs/images/dokumenti_uz_vesti/TS_glavni_problemi_u_vezi_sa_finansiranjem_izborne_kampanje.pdf

[4]http://www.transparentnost.org.rs/images/stories/inicijativeianalize/amandmani%20na%20krivicni%20zakonik%20TS,%20septembar%202012.doc

[5]https://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/javne%20rasprave/2019/politicke%20akt/Program%20javne%20rasprave.pdf