Nedovoljna transparentnost finansiranja izborne kampanje

Gra─Ĺanima je i na ovim izborima dostupno veoma malo podataka o finansiranju izborne kampanje, a zakonske promene nisu donele gotovo nikakav napredak u tom smislu.

KZN 28. mart 02

Zaklju─Źak je to istra┼żivanja koje su Medija centru predstavili Nemanja Nenadi─ç i Zlatko Mini─ç. Istra┼żivanje je Transparentnost Srbija sprovela po metodologiji TraFiKa, i sve izborne liste i kandidati imaju ocene izme─Ĺu 1 i 2,3 na skali od 1 do 5. Predmet ovog istra┼żivanja je dobrovoljna transparentnost, to jest, ono ┼íto su sami politi─Źki subjekti objavili na svojim sajtovima, a ne samo ispunjavanje zakonskih obaveza, koje su u ovom pogledu nedovoljne.

Pri tome su pozitivne ocene, koje su  pojedinim listama i kandidatima podigle prosek iznad jedinice, uglavnom dobijene za podatke koji nisu klju─Źni za pra─çenje tokova novca, kao ┼íto su postojanje podataka o profilima na dru┼ítvenim mre┼żama koji se koriste u kampanji ili dostupnost informacija i najava o aktivnostima partija i kandidata.

S druge strane, podaci o tokovima novca, po─Źev od planiranih tro┼íkova, realizovanih izdataka, planiranih i ostvarenih prihoda, zbirno ili njihova struktura, u ogromnoj ve─çini nisu bili dostupni ÔÇô kako na sajtovima u─Źesnika na izborima, tako i u medijima.

Kada je re─Ź o novcu u kampanji, za sada je na sajtu Agencije za spre─Źavanje korupcije dostupan samo jedan preliminarni izve┼ítaj (za predsedni─Źkog kandidata Milo┼í Jovanovi─ç) kao i podaci o primljenim prilozima za nekoliko politi─Źkih subjekata (SPS, SSP, SRS, DSS, Dveri, SDS). ─îinjenica da su na samo ┼íest sajtova (manje od tre─çine u─Źesnika izbora) na─Ĺeni podaci o donacijama za kampanju je razlog za brigu. To mo┼że zna─Źiti da druge stranke nisu ispunjavale svoju obavezu da objave priloge koji prelaze iznos prose─Źne zarade ili da je politi─Źki ┼żivot u Srbiji u toj meri zavisan od bud┼żetskog finansiranja da nema zainteresovanih, pa ─Źak ni me─Ĺu strana─Źkim funkcionerima, aktivistima i ─Źlanovima, da u zna─Źajnijoj meri nov─Źano podr┼że svoju politi─Źku opciju.

┼áto se ti─Źe istra┼żivanja, koje TS sprovodi drugi put zaredom, po metodologiji razvijenoj u saradnji sa kolegama iz ─Źe┼íkog ogranka Transparensi Interne┼ínela, me─Ĺu izbornim listama su najmanje lo┼íe ocene dobile  liste ÔÇ×Ivica Da─Źi─ç ÔÇô premijer SrbijeÔÇť, “Marinika Tepi─ç ÔÇô Ujedinjeni za pobedu SrbijeÔÇť, ÔÇ×Boris Tadi─ç ÔÇô Ajmo, ljudiÔÇť, a od predsedni─Źkih kandidata Zdravko Pono┼í i Bo┼íko Obradovi─ç. Svi imaju ocenu 2,3.

Ocene 2 za transparentnost dobili su kandidati Biljana Stojkovi─ç, Aleksandar Vu─Źi─ç, Milo┼í Jovanovi─ç, kao i liste ÔÇ×Aleksandar Vu─Źi─Ź ÔÇô Zajedno mo┼żemo sveÔÇŁ i ÔÇ×MoramoÔÇť. Ostalih 17 lista i kandidata imaju ocene ni┼że od 2.

Liste i kandidati su ocenjivani po kriterijumima iz ┼íest oblasti ÔÇô 1. Planiranje rashoda kampanje, 2. Prisustvo na internetu i planirani tro┼íkovi prisustva na internetu, 3. Transparentni ra─Źuni, 4. Struktura planiranih prihoda, 5. Spisak predizbornih doga─ĹajaÔÇŁ i 6. Ovla┼í─çeno lice, izborni tim i volonteri u kampanji.

U tabeli su prose─Źne ocene za te oblasti za parlamentarne i predsedni─Źke izbore:

Oblast/IzboriPlaniranje rashodaPrisustvo na internetuTransparentni ra─ŹuniPlaniranje prihodaPredizborni doga─ĹajiOvla┼í─Źena lica
Parlamentarni12,511,62,41,4
Predsedni─Źki131,11,73,61,6

S obzirom na to da manje od ─Źetiri dana pre izborne ti┼íine gra─Ĺanima nisu dostupni gotovo nikakvi podaci o tokovima novca u kampanji, izuzev preliminarnog izve┼ítaja samo jednog politi─Źkog subjekta, podatka koliko novca liste i predlaga─Źi kandidata dobijaju za kampanju iz bud┼żeta ako osvoje vi┼íe od 1% glasova (0,2% za manjinske liste) i nekoliko podataka o prilozima gra─Ĺana, izvesno je da zakonske promene u ovoj oblasti nisu bile dovoljne za pove─çanje uvida u tokove novca pre dana odr┼żavanja izbora. Podse─çamo da je jedan od razloga za izmenu Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti bilo upravo pove─çanje transparentnosti tokova novca dok izborna kampanja traje.

Na osnovu preporuka ODIHR i dogovora sa me─Ĺustrana─Źkog dijaloga uvedena je obaveza da u─Źesnici u kampanji najkasnije sedam dana pre izbornog dana dostave Agenciji za spre─Źavanje korupcije preliminarne izve┼ítaje o tro┼íkovima od dana raspisivanja do 15 dana pre dana glasanja. Taj izve┼ítaj Agencija objavljuje na sajtu u roku od tri dana od dana prijema.

Ne postoji obaveza da u─Źesnici na izborima objave te izve┼ítaje na svojim sajtovima kada ih po┼íalju Agenciji, pa to nije uradila ─Źak ni stranka koja je prva, pre isteka zakonskog roka, dostavila izve┼ítaj Agenciji. Sve to ukazuje na realnu mogu─çnost da ─çe ve─çina podataka iz preliminarnih izve┼ítaja postati dostupna tek neposredno pre nastupanja izborne ti┼íine, tako da gra─Ĺani ne─çe imati prilike da se preko medija informi┼íu o tome u kojoj meri su podaci o tro┼íkovima kampanje kojoj su bili izlo┼żeni proteklih nedelja prikazani i od kog novca ─çe ti tro┼íkovi biti pla─çeni.

Da bi se ovaj problem prevazi┼íao, Transparentnost Srbija predla┼że da se po uzoru na ─îe┼íku, uvede sistem transparentnih ra─Źuna za kampanju. Prema zakonskim re┼íenjima iz te zemlje, u─Źesnici izbora omogu─çavaju otvoren pristup podacima sa bankovnog ra─Źuna koji se koristi za kampanju, tako da su prihodi i rashodi vidljivi u momentu nastanka. Imaju─çi u vidu ─Źinjenicu da u─Źesnici izbornih kampanja u Srbiji najve─çi deo tro┼íkova pla─çaju tek posle izbora, kada dobiju bud┼żetske dotacije na osnovu ostvarenog uspeha, predlo┼żili smo da se pored toga objavljuju i informacije o preuzetim, a nepla─çenim finansijskim obavezama (npr. ugovorena vrednost TV reklama, ogla┼íavanja na bilbordima i sli─Źno). 

Umesto toga, na osnovu nedavno dopunjenog Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti, uvedena je obaveza dostavljanja ÔÇ×preliminarnih finansijskih izve┼ítajaÔÇť, koji bi trebalo da odraze stanje prihoda i rashoda na ─Źak 15 dana pre dana pre glasanja. Sude─çi prema ranijim iskustvima, do tog momenta stranke pla─çaju tek zanemarljiv deo tro┼íkova. Propu┼ítena je prilika da se na jasan na─Źin predvidi obaveza izve┼ítavanja i o onim tro┼íkovima kampanje koji su do tog momenta bili ugovoreni, tako da se mo┼że o─Źekivati da ─çe neki politi─Źki subjekti unositi te podatke, a drugi ne.

Na konferenciji je Marketa Svobodova iz TI ─îe┼íke predstavila iskustva u toj zemlji sa transparentnos┼í─çu finansiranja kampanje dok ona jo┼í traje. Ona je ukazala da je 2013. godine, kada je prvi put sprovedeno istra┼żivanje odziv stranaka bio izuzetno lo┼í, ali da danas pojedine imaju posebne stranice na svojim web sajtovima na kojima objavljuju podatke koje TI tra┼żi, a ─Źije objavljivanje ina─Źe nije zakonska obaveza.

Na taj na─Źin, ukazala je, stvara se bolje informisan gra─Ĺanin koji treba da odlu─Źi za koga ─çe glasati. 

 Snimak konferencije za novinare dostupan je na Youtube kanalu TS.  

Ocene svih u─Źesnika parlamentarnih izbora:

 TraFiKa – Transparentnost finansiranja izborne kampanje za parlamentarne izbore 2022

Ocene svih u─Źesnika predsedni─Źkih izbora:

TraFiKa – Transparentnost finansiranja izbornih kampanje za predsedni─Źke izbore 2022

KZN 28. mart 03