Transparentnost Srbija predstavila predloge Nadzornom odboru za izbore

Transparentnost Srbija predlo┼żila je, na sastanku sa Nadzornim odborom za izbornu kampanju, da to telo preporu─Źi svim medijima da objave cenovnike za predizborno ogla┼íavanje, a svim u─Źesnicima izbora da objave svoje programe.

TS predlo┼żila je i da Nadzorni odbor razmotri na koji na─Źin bi se moglo urediti ogla┼íavanje na dru┼ítvenim mre┼żama, ogla┼íavanje od lica koja ne u─Źestvuju u kampanji i obave┼ítavanje gra─Ĺana o prijavljivanju svih nepravilnosti koje se ti─Źu postupka izbora. 

Na poziv Nadzornog odbora, sa ─Źlanovima tog tela sastali su se programski direktor TS Nemanja Nenadi─ç i pravni savetnik Robert Sepi.

Nenadi─ç je predstavio aktivnosti koje je TS sprovodila u okviru monitoringa finansiranja izborne kampanje, funkcionerske kampanje i rada dr┼żavnih organa, kako na nacionalnom tako i lokalnom nivou, po─Źev od 2004. godine, kao i o ─Źinjenicama i nalazima koji su do sada uo─Źeni u predizbornoj kampanji za izbore raspisane za 3. april.

Predstavnici TS su naglasili da je potrebno unaprediti polo┼żaj i ulogu Nadzornog odbora, koji je sada ad hok telo koje se formira u veoma kratkom vremenskom periodu pre odr┼żavanja izbora.

Na sastanku je posebna pa┼żnja posve─çena pitanju ÔÇ×funkcionerske kampanjeÔÇť[1], koja je bila predmet analize i samog Nadzornog odbora. U vezi sa tim, ─Źlanovima NO su predstavljeni predlozi TS za celovito ure─Ĺenje aktivnosti javnih funkcionera tokom predizbornog perioda, koji su bili izlo┼żeni u okviru javne rasprave i amandmana na ─Źlan 50. Zakona o spre─Źavanju korupcije[2].

Posebno je ukazano na ─Źinjenicu da se ÔÇ×funkcionerska kampanjaÔÇť ne mo┼że posmatrati isklju─Źivo u kontekstu onoga ┼íto aktuelne zakonske norme zabranjuju ili nala┼żu javnim funkcionerima. Naime, aktuelne norme ni na koji na─Źin ne postavljaju ograni─Źenje funkcionerima da ciljano sprovode aktivnosti sa promotivnim kapacitetom ili da ih zna─Źajno intenziviraju, upravo pred izbore, tvrde─çi pri tom da samo rade svoj ÔÇ×redovan posaoÔÇť.

Problem o─Źigledno le┼żi u ─Źinjenici da nigde nije jasno odre─Ĺeno ┼íta sve spada u ÔÇ×redovan posaoÔÇť brojnih javnih funkcionera, a da, s druge strane, ni jedna od aktivnosti koje ─Źine ÔÇ×funkcionersku kampanjuÔÇť ne predstavlja ne┼íto u ─Źemu mora da u─Źestvuje javni funkcioner i ┼íto mora da se obavi upravo u to vreme. Primera radi, ne postoji zakonska obaveza predsednika, premijera, ─Źlanova vlade, direktora javnih preduze─ça ili predsednika op┼ítina da upravo oni otvore neke radove ili puste u funkciju objekat javne namene ili da obilaze gradili┼íta. 

Obrazla┼żu─çi konkretne predloge, TS je ukazala da trenutno zakonska obaveza za medije da objave cenovnike postoji samo kada je re─Ź o TV i radio stanicama, a ne kada je re─Ź o izdava─Źima ┼ítampanih i on-lajn medija. Stoga je pozvala Nadzorni odbor da preporu─Źi medijima, koji to do sada nisu u─Źinili, da radi ravnopravnosti svih u─Źesnika, objave cenovnike za politi─Źko ogla┼íavanje, uklju─Źuju─çi i popuste koje povodom toga odobravaju.

Predlo┼żeno je i da Nadzorni odbor preporu─Źi politi─Źkim subjektima da konkretizuju i preciziraju svoje programe i na─Źela tako ┼íto ─çe ih formulisati kao izborne programe, obe─çanja i na─Źela za svake izbore posebno.

─îlanovima Nadzornog odbora je posebno skrenuta pa┼żnja na potrebu regulisanja polo┼żaja i uloge dru┼ítvenih mre┼ża tokom predizborne kampanje, naro─Źito u pogledu ogla┼íavanja tzv. ”tre─çih lica” ─Źiji se identit nekada ne mo┼że nedvosmisleno utvrditi.

Predstavnici TS su izrazili o─Źekivanje da ─çe Nadzorni odbor, kroz komunikaciju sa drugim nadle┼żnim organima (pre svih javnim tu┼żila┼ítvima i Republi─Źkom izbornom komisijom) nadomestiti ─Źinjenicu da prilikom poslednjih izmena i dopuna seta izbornih zakona nisu prihva─çeni predlozi Transparentnost Srbija za propisivanje mehanizama za uzbunjivanje, naro─Źito imaju─çi u vidu ograni─Źenja koja pravni okvir stavlja pred gra─Ĺane koji ┼żele da prijave nepravilnosti koje su uo─Źili tokom izbora.  

Predsednik i ─Źlanovi Nadzornog odbora su zahvalili na podacima i nalazima koji su im predstavljeni. Tom prilikom izra┼żeno je o─Źekivanje da je ovo po─Źetak budu─çe kontinuirane saradnje sa predstavnicima organizacija civilnog dru┼ítva koji sprovode monitoring izbornih kampanja. ─îlanovi Nadzorno odbora su ukazali da ─çe razmotriti iznete predloge i poku┼íati da konstruktivnim pristupom i kreativnim tuma─Źenjem svojih ovla┼í─çenja formuli┼íu preporuke za pravilnije i ravnopravnije sprovo─Ĺenje predizborne kampanje.

[1] http://www.parlament.gov.rs/upload/documents/dokumenta/Predlog%20mera%20za%20postovanje%20jednakosti%20kandidata%20u%20izlaganju%20njihovih%20programa.docx

[2] https://www.transparentnost.org.rs/images/dokumenti_uz_vesti/Inicijativa_za_podno%C5%A1enje_amandmana_na_Predlog_zakona_o_izmenama_Zakona_o_spre%C4%8Davanju_korupcije.pdf