Prihodi i rashodi izborne kampanje

Na grafikonima „Prihodi i rashodi izborne kampanje“ prikazana je struktura prihoda i rashoda političkih subjekata iz njihovih izveštaja o troškovima kampanje za parlamentarne, predsedničke i beogradske izbore iz aprila 2022, koje su dostavili Agenciji za sprečavanje korupcije. Podaci ne odražavaju u potpunosti stvarno stanje, jer su neki troškovi zavedeni u pogrešne kategorije ili su pripisani pogrešnim izborima (npr. parlamentarni umesto beogradskih), na šta smo ukazali u komentarima uneti link ka mestu gde se nalaze komentari izveštaja, ali pružaju okvirnu predstavu o izvorima finansiranja kampanje i glavnim troškovima. [detaljnije]

Poređenje preliminarnih i završnih izveštaja

Za izbore 2022. po prvi put je uvedena obaveza da politički subjekti podnose preliminarne izveštaje. Oni bi trebalo da odraze stanje na 15 dana pred izbore. TS je ukazivala da ovo nije dobar način da se obezbedi transparentnost finansiranja dok kampanja traje zato što je kampanja najintenzivnija u poslednjim nedeljama, a stranke većinu troškova plaćaju tek nakon izbora. Takođe, nije bilo jasno propisano da li se prijavljuju samo plaćeni ili i ugovoreni troškovi. Naše bojazni su se dvostruko potvrdile – preliminarni izveštaji nisu pružili potpunu sliku, a mogli su da dovedu i do pogrešnog zaključka, zbog različite metodologije. Preliminarni izveštaji su obuhvatili samo 15% ukupnih prijavljenih troškova kampanje, a udeo je značajniji samo kod SPS, SVM, SDA i predsedničkih kandidata DVERI i Moramo. [detaljnije]

Koliko su stranke potrošile novca u izbornoj kampanji

Zvanični izveštaji o rashodima izborne kampanje svedoče o izrazitoj dominaciji vladajuće stranke. U ukupnim troškovima za sve tri vrste izbora udeo SNS je bezmalo 50% – na predsedničkim je dostigao 73%, dok je na beogradskim SNS potrošio na kampanju više nego svi ostali kandidati zajedno.[detaljnije]

Kako će se deliti novac iz budžeta za redovan rad stranaka

Pošto je Republička izborna komisija 5. jula 2022. donela ukupan izveštaj o rezultatima izbora za narodne poslanike, puna tri meseca nakon što su ti izbori završeni na velikoj većini biračkih mesta, došlo je do promene nosilaca prava na finansiranje iz budžeta Srbije. [detaljnije]

Finansiranje kampanje za predsedničke izbore

Zvanični izveštaji o finansiranju kampanje za predsedničke izbore potvrđuju nalaze o izrazitoj dominaciji kandidata vladajuće stranke u odnosu na sve ostale, koje su posledica zakonskih pravila o raspodeli sredstava iz budžeta za finansiranje kampanje, kao i nepostojanja ograničenja troškova u kampanji. Prema ovim podacima, čak 73% ukupnih prijavljenih troškova odnosi se na kampanju koja je vođena za Aleksandra Vučića, a tek 27% za šest drugih kandidata. Trend izrazite dominacije i koncentracije finansijske moći kandidata vladajuće stranke je tako dodatno pojačan u odnosu na prethodne predsedničke izbore, iz 2017, kada je na ostale kandidate otišlo 40% prijavljenih troškova. [detaljnije]

Struktura medijske dominacije Vučića

Plaćeno oglašavanje, uz brojna gostovanja u svojstvu aktuelnog predsednika države, promotivne aktivnosti i druge aktivnosti sa promotivnim efektom, omogućile su predsedničkom kandidatu Aleksandru Vučiću potpunu medijsku dominaciju u kampanji za izbore 3. aprila 2022. Infografiku možete da pogledate ovde.

Oglašavanje na bilbordima

Kampanja koja je vođena putem bilborda za izbore 2022. bila je intenzivnija od one sa prethodnih izbora, što je naročito došlo do izražaja u Beogradu, gde su održavani i izbori za gradsku skupštinu. U monitoringu koji je Transparentnost Srbija organizovala na uzorku, u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Novom Pazaru, uočen je značajan porast ukupnog broja bilborda (naročito u Beogradu). Zastupljenost političkog oglašavanja je rasla kako se približavao dan izbora, a oglašavanje je nastavljeno i nakon izbornog dana, kroz poruke zavhalnosti biračima od strane vladajuće stranke. Infografiku možete pogledati ovde.