Prihodi i rashodi izborne kampanje

Na grafikonima ÔÇ×Prihodi i rashodi izborne kampanjeÔÇť prikazana je struktura prihoda i rashoda politi─Źkih subjekata iz njihovih izve┼ítaja o tro┼íkovima kampanje za parlamentarne, predsedni─Źke i beogradske izbore iz aprila 2022, koje su dostavili Agenciji za spre─Źavanje korupcije. Podaci ne odra┼żavaju u potpunosti stvarno stanje, jer su neki tro┼íkovi zavedeni u pogre┼íne kategorije ili su pripisani pogre┼ínim izborima (npr. parlamentarni umesto beogradskih), na ┼íta smo ukazali u komentarima uneti link ka mestu gde se nalaze komentari izve┼ítaja, ali pru┼żaju okvirnu predstavu o izvorima finansiranja kampanje i glavnim tro┼íkovima. [detaljnije]

Pore─Ĺenje preliminarnih i zavr┼ínih izve┼ítaja

Za izbore 2022. po prvi put je uvedena obaveza da politi─Źki subjekti podnose preliminarne izve┼ítaje. Oni bi trebalo da odraze stanje na 15 dana pred izbore. TS je ukazivala da ovo nije dobar na─Źin da se obezbedi transparentnost finansiranja dok kampanja traje zato ┼íto je kampanja najintenzivnija u poslednjim nedeljama, a stranke ve─çinu tro┼íkova pla─çaju tek nakon izbora. Tako─Ĺe, nije bilo jasno propisano da li se prijavljuju samo pla─çeni ili i ugovoreni tro┼íkovi. Na┼íe bojazni su se dvostruko potvrdile ÔÇô preliminarni izve┼ítaji nisu pru┼żili potpunu sliku, a mogli su da dovedu i do pogre┼ínog zaklju─Źka, zbog razli─Źite metodologije. Preliminarni izve┼ítaji su obuhvatili samo 15% ukupnih prijavljenih tro┼íkova kampanje, a udeo je zna─Źajniji samo kod SPS, SVM, SDA i predsedni─Źkih kandidata DVERI i Moramo. [detaljnije]

Koliko su stranke potrošile novca u izbornoj kampanji

Zvani─Źni izve┼ítaji o rashodima izborne kampanje svedo─Źe o izrazitoj dominaciji vladaju─çe stranke. U ukupnim tro┼íkovima za sve tri vrste izbora udeo SNS je bezmalo 50% – na predsedni─Źkim je dostigao 73%, dok je na beogradskim SNS potro┼íio na kampanju vi┼íe nego svi ostali kandidati zajedno.[detaljnije]

Kako ─çe se deliti novac iz bud┼żeta za redovan rad stranaka

Po┼íto je Republi─Źka izborna komisija 5. jula 2022. donela ukupan izve┼ítaj o rezultatima izbora za narodne poslanike, puna tri meseca nakon ┼íto su ti izbori zavr┼íeni na velikoj ve─çini bira─Źkih mesta, do┼ílo je do promene nosilaca prava na finansiranje iz bud┼żeta Srbije. [detaljnije]

Finansiranje kampanje za predsedni─Źke izbore

Zvani─Źni izve┼ítaji o finansiranju kampanje za predsedni─Źke izbore potvr─Ĺuju nalaze o izrazitoj dominaciji kandidata vladaju─çe stranke u odnosu na sve ostale, koje su posledica zakonskih pravila o raspodeli sredstava iz bud┼żeta za finansiranje kampanje, kao i nepostojanja ograni─Źenja tro┼íkova u kampanji. Prema ovim podacima, ─Źak 73% ukupnih prijavljenih tro┼íkova odnosi se na kampanju koja je vo─Ĺena za Aleksandra Vu─Źi─ça, a tek 27% za ┼íest drugih kandidata. Trend izrazite dominacije i koncentracije finansijske mo─çi kandidata vladaju─çe stranke je tako dodatno poja─Źan u odnosu na prethodne predsedni─Źke izbore, iz 2017, kada je na ostale kandidate oti┼ílo 40% prijavljenih tro┼íkova. [detaljnije]

Struktura medijske dominacije Vu─Źi─ça

Pla─çeno ogla┼íavanje, uz brojna gostovanja u svojstvu aktuelnog predsednika dr┼żave, promotivne aktivnosti i druge aktivnosti sa promotivnim efektom, omogu─çile su predsedni─Źkom kandidatu Aleksandru Vu─Źi─çu potpunu medijsku dominaciju u kampanji za izbore 3. aprila 2022. Infografiku mo┼żete da pogledate ovde.

Oglašavanje na bilbordima

Kampanja koja je vo─Ĺena putem bilborda za izbore 2022. bila je intenzivnija od one sa prethodnih izbora, ┼íto je naro─Źito do┼ílo do izra┼żaja u Beogradu, gde su odr┼żavani i izbori za gradsku skup┼ítinu. U monitoringu koji je Transparentnost Srbija organizovala na uzorku, u Beogradu, Novom Sadu, Ni┼íu i Novom Pazaru, uo─Źen je zna─Źajan porast ukupnog broja bilborda (naro─Źito u Beogradu). Zastupljenost politi─Źkog ogla┼íavanja je rasla kako se pribli┼żavao dan izbora, a ogla┼íavanje je nastavljeno i nakon izbornog dana, kroz poruke zavhalnosti bira─Źima od strane vladaju─çe stranke. Infografiku mo┼żete pogledati ovde.