Finansiranje kampanje za predsedni─Źke izbore

Prva analiza

Izveštaji

Zvani─Źni izve┼ítaji o finansiranju kampanje za predsedni─Źke izbore potvr─Ĺuju nalaze o izrazitoj dominaciji kandidata vladaju─çe stranke u odnosu na sve ostale, koje su posledica zakonskih pravila o raspodeli sredstava iz bud┼żeta za finansiranje kampanje, kao i nepostojanja ograni─Źenja tro┼íkova u kampanji. Prema ovim podacima, ─Źak 73% ukupnih prijavljenih tro┼íkova odnosi se na kampanju koja je vo─Ĺena za Aleksandra Vu─Źi─ça, a tek 27% za ┼íest drugih kandidata. Trend izrazite dominacije i koncentracije finansijske mo─çi kandidata vladaju─çe stranke je tako dodatno poja─Źan u odnosu na prethodne predsedni─Źke izbore, iz 2017, kada je na ostale kandidate oti┼ílo 40% prijavljenih tro┼íkova.

Od osam u─Źesnika ovih izbora, jedino grupa gra─Ĺana koja je predlo┼żila Mi┼íu Vaci─ça nije podnela ni kona─Źni ni preliminarni finansijski izve┼ítaj. Agencija za spre─Źavanje korupcije jo┼í uvek nije saop┼ítila da li su zbog toga pokrenuti prekr┼íajni postupci, ili prijava za krivi─Źno delo, koje postoji kada se namerno skrivaju informacije o izvoru finansiranja i visini tro┼íkova kampanje.

Pore─Ĺenje sa 2017

Dok su prijavljeni tro┼íkovi kampanje za Vu─Źi─ça ove godine bili oko 11% ni┼żi nego pre pet godina, ulaganja njegovih takmaca su se prepolovila u odnosu na 2017, jer su tada ukupno vredela blizu 520 miliona dinara, a sada svega 258.726.995 dinara. ┼átavi┼íe, svi opozicioni predsedni─Źki kandidati su sada potro┼íili manje novca nego ┼íto je samo jedan (Vuk Jeremi─ç) utro┼íio pre pet godina.

Prijavljeni tro┼íak predsedni─Źke kampanje 2017/2022

Pobedni─Źka kampanja je finansirana sa 645 miliona iz bud┼żeta i jo┼í 59 miliona koje je SNS prenela sa stalnog strana─Źkog ra─Źuna, a koji, tako─Ĺe, gotovo u celosti poti─Źu iz bud┼żetskih dotacija za redovan rad ove stranke. Pre pet godina, je pored bud┼żeta za finansiranje kampanje SNS koristila ─Źak 274,5 miliona dinara od 6940 uplata gra─Ĺana (uglavnom po 40 hiljada), ─Źija zakonitost nikada nije proverena.

Gledano po glavnim kategorijama, najve─çi pad je zabele┼żen kod ÔÇ×promotivnog materijalaÔÇť, a tako─Ĺe zna─Źajan kod ogla┼íavanja i javnih doga─Ĺaja, dok su porasli ÔÇ×ostali tro┼íkoviÔÇť. Me─Ĺutim, treba imati u vidu da su sada, za razliku od 2017, odr┼żani i parlamentarni izbori i da je vrlo verovatno do┼ílo do prelivanja tro┼íkova izme─Ĺu raznih kampanja.

Struktura tro┼íkova predsedni─Źkih kampanja 2017. i 2022.

Gra─Ĺani ponovo finansirali kampanju

Od ukupno 963 miliona dinara koliko je potro┼íeno, 922,5 miliona poti─Źe iz bud┼żetskih dotacija za kampanju. Dodatno, kao ┼íto je ve─ç obja┼ínjeno, SNS je u kampanji iskoristila i 59 miliona dinara dobijenih iz bud┼żeta za drugu namenu. Privatne izvore finansiranja ove kampanje zato ─Źine 6,1 milion dinara prikupljenih priloga (najve─çim delom za kampanju Pono┼ía), oko 100 hiljada dinara sa ra─Źuna DSS, i pola miliona vredni nov─Źani prilozi za kampanju kandidatkinje Biljane Stojkovi─ç ÔÇô sve skupa, manje od 7% ukupno prijavljenih tro┼íkova. Jedina dobra stvar je da u finansijskim izve┼ítajima nisu zabele┼żeni u ve─çoj meri nepokriveni rashodi.

Vrste troškova

Predsedni─Źki izbori – Udeo u tro┼íkovima

Na ogla┼íavanje je oti┼ílo blizu 2/3 svih tro┼íkova, promo materijali i javni doga─Ĺaji u─Źestvuju sa po 10%, a ÔÇ×drugi tro┼íkoviÔÇť sa visokih 17%. Me─Ĺutim, polovina tih ostalih tro┼íkova u stvari se mo┼że propisati ogla┼íavanju, jer se odnosi na usluge marketin┼íkih agencija.

Ogla┼íavanje na TV stanicama je i dalje dominantno, i ─Źini preko polovine svih prijavljenih rashoda (521 milion dinara).

Opa┼żanja u vezi sa monitoringom

TV oglašavanje

Kada se prijavljeni tro┼íkovi uporede se nalazima monitoringa koji je sprovela Transparentnost Srbija, mo┼że se zaklju─Źiti da je prijavljen najve─çi deo opa┼żenih tro┼íkova ogla┼íavanja na TV stanicama. Ima i nekih zna─Źajnih razlika.

U TS monitoringu, kampanja Dveri je klasifikovana kao da se odnosi na parlamentarne izbore, a ti tro┼íkovi su se na┼íli u izve┼íaju ove stranke za predsedni─Źke izbore, u gotovo istovetnim iznosima, kada je re─Ź o TV Prva, B92 i K1. Dveri prijavljuju i tro┼íak na Pinku, gde ga mi nismo uo─Źili, ali ne i na TV Happy. Uop┼íte nije prijavljeno ogla┼íavanje na TV K1 (po na┼íoj proceni vredno 10,6 miliona dinara).

Kod kandidata Milo┼ía Jovanovi─ça javlja se zna─Źajna razlika jedino kod ogla┼íavanja na TV Prva, za oko 2 miliona dinara.

Kod kandidata Pono┼ía nema zna─Źajnih razlika izme─Ĺu prijavljenog i procene.

Najve─çe razlike se javljaju kod najskuplje kampanje, koja je vo─Ĺena za Aleksandra Vu─Źi─ça. Prijavljeno je oko 10% vi┼íe tro┼íkova nego ┼íto smo ih mi uo─Źili. Ta razlika je u najve─çoj meri nastala zbog ogla┼íavanja na TV Pink, gde je prijavljeno 32 miliona vi┼íe od na┼íe procene, na TV Prva (prijavljeno ─Źak 40 miliona dinara vi┼íe. Obrnuto, na TV Happy je prijavljeni tro┼íak duplo manji (24 miliona dinara) od o─Źekivanog.

Dva su mogu─ça razloga za ova odstupanja. Kada je re─Ź o TV Happy, to je jedina TV stanica koja nije objavila listu popusta, ve─ç samo cenovnike po sekundama. TS je svoju procenu zasnovala na poslednjim objavljenim popustima ove TV stanice za izbore (iz 2016), kada su iznosili maksimalno 17%. U stvarnosti, SNS je za ogla┼íavanje na ovoj TV stanici dobila oko 40% popusta. Kada je re─Ź o vi┼íku prijavljenih rashoda SNS na TV Pink i Prva, oni su verovatno vezani za zakupljene termine, koji nisu u┼íli u na┼íu procenu vrednosti TV kampanje. Naime, za zakupljene termine nisu postojali posebni cenovnici. Ukoliko bi se vrednost zakupljenih termina ove stranke ra─Źunala prema cenovnicima za reklame ona bi bila ogromna ÔÇô ─Źak 97,5 miliona na TV Pink i 24,5 miliona na TV Prva, sa sve popustima. Stvarna vrednost je, izvesno, zna─Źajno manja (oko jedne petine tih iznosa)[1]. Iako u izve┼ítajnom obrascu postoji rubrika za zakupljene termine, ona je ostala prazna, tako da ostaje dilema da li su oni obuhva─çeni dostavljenim finansijskim izve┼ítajem za predsedni─Źke izbore. Ina─Źe, zakupljeni termini su u monitoringu prime─çeni i za koaliciju NADA i SPS-JS, oba na TV Happy[2].

Bilbordi

Kada je pak re─Ź o bilbordima, SNS je prijavila jednu tre─çinu tro┼íkova koje je imala prema proceni TS (odnosno oko 53 miliona dinara manje), a koalicija UPS tek jednu ─Źetvrtinu (4,5 miliona dinara manje). Prijavljeni tro┼íak koalicije NADA je pak gotovo duplo ve─çi od o─Źekivanog, a jedino se kod ÔÇ×MoramoÔÇť poklapa. Verovatni razlog ovih velikih odstupanja jeste proizvoljnost koju je zakonodavac dopustio u slu─Źajevima kada se isti bilbord mo┼że odnositi na dve ili tri vrste izbornih kampanja ÔÇô gde stranke u praksi same biraju gde ─çe prikazati tro┼íak umesto da ga dele ravnomerno na sve vrste kampanja.

Facebook

Ni u jednom od finansijskih izve┼ítaja za predsedni─Źke izbore ne navode se izri─Źito tro┼íkovi ogla┼íavanja na Facebook-u. Oni su mo┼żda obuhva─çeni u nekim drugim rubrikama (ne postoji posebna koja se odnosi na dru┼ítvene mre┼że) i to treba da bude predmet provere.

Preliminarni izveštaji

U preliminarnim izve┼ítajima o finansiranju predsedni─Źke kampanje, koji bi trebalo da prika┼żu stanje do 15 dana pred izbore, bilo je prijavljeno ukupno 107,6 miliona dinara tro┼íkova. Za celu kampanju je prijavljeno ─Źak 963 miliona. Veoma je malo verovatno da je kampanja u poslednjih 15 dana ko┼ítala ─Źak 855 miliona dinara, a daleko je izglednije da preliminarni izve┼ítaji nisu sadr┼żali podatke o svim tro┼íkovima koji su nastali do 19. marta 2022. Time se pokazalo ono na ┼íta je TS upozoravala sve vreme ÔÇô da koncept preliminarnih izve┼ítaja, onako kako je postavljen u ZFPA ne─çe obezbediti adekvatan nivo transparentnosti finansiranja kampanje dok ona traje. Ukupno gledano, preliminarni izve┼ítaji za predsedni─Źke izbore sadr┼że tek 11,17% tro┼íkova kampanje.

Nivo transparentnosti me─Ĺu pojedinim predsedni─Źkim kandidatima se zna─Źajno razlikuje. Kod kandidata Bo┼íka Obradovi─ça i Biljane Stojkovi─ç, bilo je prijavljeno do 19. marta vi┼íe od pola ukupnih tro┼íkova predsedni─Źke kampanje. Za najskuplju kampanju, Aleksandra Vu─Źi─ça, udeo tro┼íkova do 19. marta je manji od 7% ukupne vrednosti kampanje, a kod kandidatkinje Zavetnika je bio potpuno zanemarljiv.


[1] U pitanju su zakupljeni termin na TV Pink 31.3, u trajanju od sat i 53 minuta i termin na TV Prva, 30.3, koji je trajao preko 45 minuta.

[2] U trajanju od 29,5, odnosno 36,5 minuta. Njihova vrednost, prema punim cenama za reklame bila bi ─Źak 20, odnosno 23,5 miliona dinara, ali je u stvarnosti cena verovatno bila 8 do 10 puta manja.

Procenti troškova iz završnih u prelminarnim izveštajima

Sve ovo nas dovodi do zaklju─Źka da koncept preliminarnih izve┼ítaja treba zna─Źajno unaprediti, tako ┼íto bi postojala jasna obaveza da se zabele┼że sve preuzete obaveze za ogla┼íavanje i druge aktivnosti u kampanji do dana izve┼ítavanja, bez obzira na to da li su ve─ç pla─çene. Naravno, znatno bi bolje bilo da se prihvati koncept ÔÇ×otvorenih ra─ŹunaÔÇť koji postoji i funkcioni┼íe u ─îe┼íkoj.

Druga jasna pouka jeste da bi Agencija u svojoj kontroli trebalo da posebno obrati pa┼żnju na ta─Źnost preliminarnih izve┼ítaja.

Zaklju─Źak

Iako se neki zaklju─Źci o finansijskim izve┼ítajima mogu izvu─çi i sada, za potpunu sliku o njihovoj ta─Źnosti i potpunosti valja sa─Źekati i objavljivanje izve┼ítaja za parlamentarne izbore, zato ┼íto je mogu─çe, a u praksi se uvek i de┼íavalo u slu─Źaju spajanja izbora, zna─Źajno prelivanje tro┼íkova izme─Ĺu pojedinih kampanja.

Transparentnost Srbija 7.7.2022.