Monitoring izbora 2022 – TS predstavila prve nalaze

Intenzivna funkcionerska kampanja, ve─çe u─Źe┼í─çe dr┼żavnih funkcionera u strana─Źkim aktivnostima  nego u prethodnim izbornim ciklusima i medijska dominacija Aleksandra Vu─Źi─ça i njegove liste kroz kombinaciju funkcionerske kampanje, izjava i gostovanja na TV-u i ogla┼íavanja, glavne su karakteristike prve ─Źetiri nedelje od raspisivanja parlamentarnih izbora, pokazalo je danas predstavljeno istra┼żivanje Transparentnosti Srbija.

TS Monitoring izbora 2022 prvi nalazi m

┼áto se ovih odlika ti─Źe, u praksi se ni┼íta nije promenilo nakon 3. marta i raspisivanja predsedni─Źkih izbora. Tako─Ĺe, dosada┼ínji tok kampanje pokazuje da izmene zakona, usvojene po─Źetkom godine, nisu dovele do promene postupanja funkcionera, saop┼ítio je saradnik TS Zlatko Mini─ç na konferenciji za novinare u Medija centru.

On je istakao da je ukupni broj promotivnih aktivnosti za 26 funkcionera iz uzorka, u prvih 26 dana kampanje, bio za 58 odsto ve─çi nego u istom periodu pre godinu dana, kada nije bilo izbora. Dodao je da je broj promotivnih aktivnosti 10 najaktivnijih funkcionera vi┼íe nego udvostru─Źen ÔÇô pove─çan je za 118 odsto.

Kao i u nekoliko prethodnih izbornih ciklusa, najagilniji je bio Goran Vesi─ç sa 32 promotivne aktivnosti, dvostruko vi┼íe nego pre godinu dana. Vanja Udovi─Źi─ç je u ovom periodu imao 28 promotivnih aktivnosti, ┼íto je do sada nezabele┼żen rast u odnosu na uporedni neizborni period, s obzirom na to da je tada imao samo jednu takvu akciju, naveo je Mini─ç.

I u ovoj kampanji zabele┼żeno je ÔÇ×kombinovanjeÔÇť funkcionerske kampanje i strana─Źkih aktivnosti ÔÇô funkcioneri u nekom mestu borave na promotivnoj aktivnosti, kao dr┼żavni zvani─Źnici, a potom odr┼że strana─Źki miting. Takve kombinacije bile su karakteristi─Źne za predsednika Srbije i SNS-a Aleksandra Vu─Źi─ça. On je za ovih 26 dana imao 11 promotivnih aktivnosti ÔÇô otvaranja objekata ili polaganja kamena temeljaca od toga samo u pro┼íloj nedelji ┼íest, ukazao je on.

Programski direktor TS Nemanja Nenadi─ç izjavio je da je, iako se za predsedni─Źke i parlamentarne izbore 2022. Iz bud┼żeta izdvaja najve─ça suma novca do sada (oko 15,7 miliona evra), u prve tri nedelje kampanje potro┼íeno manje od 10% tog novca, a kampanju je u zna─Źajnijem obimu vodila samo SNS, koja je u ovom periodu imala ogla┼íavanje na TV stanicama i FB vredno najmanje 600 hiljada evra.

Zapa┼żen je zna─Źajan porast ogla┼íavanja na dru┼ítvenim mre┼żama, koje nije adekvatno regulisano. Ve─çina TV stanica je po┼ítovala zakonsku obavezu objavljivanja cenovnika, ali je zakonodavac propustio da takvu obavezu propi┼íe i za ogla┼íavanje u drugim vrstama medija, rekao je Nenadi─ç i naveo da je u prve tri nedelje kampanje za parlamentarne izbore jedino SNS emitovala oglase na TV stanicama, iako je u to doba ve─ç bilo progla┼íeno jo┼í deset izbornih lista.

Kao je ocenio, to se mo┼że povezati sa ─Źinjenicom da ve─çina partija ne raspola┼że zna─Źajnim sredstvima i da se oslanja na bud┼żetske dotacije koje ─çe sti─çi tek pet dana nakon ┼íto bude utvr─Ĺen spisak svih u─Źesnika izbora.

Prema procenama Transparentnosti Srbije, ukupna vrednost reklama SNS u tom periodu bila je izme─Ĺu 61 i 86 miliona dinara (517.000 do 728.000 evra). Procena varira zato ┼íto u ovom trenutku nije poznato da li ─çe ova partija ste─çi pravo na maksimalne koli─Źinske popuste. U istom periodu zabele┼żeni su zakupljeni termini SPS na dve kablovske TV stanice, kao i jedan zakupljeni termin narodnog poslanika Vladimira ─Éukanovi─ça na TV Happy, ali za ovu vrstu ogla┼íavanja nisu objavljeni cenovnici.

Nenadi─ç je rekao da ─çe za finansiranje kampanje biti iz bud┼żeta ukupno pla─çeno 922 miliona dinara za parlamentarne i jo┼í toliko za predsedni─Źke izbore. Najve─çi deo tih gotovo 15,7 miliona evra pripa┼í─çe onim listama koje pre─Ĺu cenzus i predlaga─Źu pobednika na predsedni─Źkim izborima. Ipak, i novac koji ─çe dobiti manje uspe┼íni u─Źesnici u izbornoj trci nije nimalo zanemarljiv i omogu─çi─çe vidljivu kampanju.

S obzirom na to da je broj kandidata i listama manji nego ┼íto je bio na ranijim izborima (trenutno 16 izbornih lista i najvi┼íe 8 predsedni─Źkih kandidata), ─Źak i one partije i koalicije koje ne pre─Ĺu cenzus, ali osvoje barem jedan odsto glasova, dobi─çe iz bud┼żeta 588.000 evra za kampanju. Stranke koje imaju predsedni─Źkog kandidata i uspeju da pre─Ĺu magi─Źnih tri odsto dobi─çe ukupno 738.000 evra za kampanju,  a one koje osvoje 30 mandata milion i 152.000 evra. Ukoliko neka lista osvoji polovinu mandata u Skup┼ítini a njen kandidat pobedi ve─ç u prvom krugu predsedni─Źkih izbora, dobi─çe iz bud┼żeta ─Źak 7.645.000 evra, obrazlo┼żio je Nenadi─ç.

On je naveo da je karakteristika ove izborne kampanje zna─Źajan porast partijske promocije putem dru┼ítvenih mre┼ża i na internetu. Prema podacima koje je objavio Facebook, vrednost direktnog ogla┼íavanja sa raznih naloga vladaju─çe SNS i njenih funkcionera u proteklih mesec dana bila je blizu 80.000 evra, ─Źemu bi trebalo pridodati i ogla┼íavanje vredno preko 10.000 sa nekoliko naloga preko kojih se promovi┼íe ova stranka ili kritikuju njeni protivnici (npr. ÔÇ×Pristojna SrbijaÔÇť, ÔÇ×Volimo srpsku opozicijuÔÇť).

Snimak konferencije mo┼żete preuzeti sa┬áYT kanala TS.

funkcionerska
Iz bud┼żeta
TV oglašavanje