Tajni nacrt: Šta sve donose izmene pravila o finansiranju izborne kampanje

Iako institucije skrivaju od javnosti nove izmene Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti, novinari CINS-a su uspeli da do Nacrta tih izmena do─Ĺu. Nemanja Nenadi─ç iz Transparentnosti, koji je zajedno sa novinarima analizirao ove izmene, ka┼że da one ne─çe re┼íiti glavne probleme u ovoj oblasti.

Po─Źetkom juna javnost je iz Tanjugove vesti saznala da se spremaju izmene Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti, iako Nacrt ovih izmena nije pro┼íao javnu raspravu niti je javno dostupan.

Sve ┼íto smo u tom trenutku saznali je da su izmene koje se planiraju poslate Kancelariji OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) na mi┼íljenje.

Centar za istra┼żiva─Źko novinarstvo Srbije (CINS) tada je od VladeMinistarstva finansija, ODIHR-a i Agencije za spre─Źavanje korupcije tra┼żio kopiju ovog dokumenta. Sem Agencije koja je odgovorila da nije predlaga─Ź izmena zakona i da je samim tim nenadle┼żna, od ostalih odgovor nije stigao.

Ipak, novinari CINS-a su, zahvaljuju─çi izvoru koji je ┼żeleo da ostane anoniman, uspeli da do─Ĺu do Nacrta ovih izmena i da ga analiziraju uz pomo─ç Nemanje Nenadi─ça iz organizacije Transparentnost Srbija, koji se godinama bavi pitanjem finansiranja politi─Źkih aktivnosti. Analiza pokazuje da izmene zakona koje se planiraju ne─çe doneti su┼ítinske promene i re┼íiti glavne probleme u ovoj oblasti.

Tako se recimo ne re┼íava raspodela sredstava iz javnih izvora kojima se favorizuju one stranke koje imaju najvi┼íe izgleda da pobede ili imaju najvi┼íe poslanika. Izmenama se ne re┼íavaju ni neki problemi na koje je ukazao ODIHR, poput ograni─Źenja maksimalnih tro┼íkova izborne kampanje.

ÔÇ×Recimo u ─îe┼íkoj, koja nam je sli─Źna po broju stanovnika i bogatija je od nas,┬álimit je 4,5 miliona evra dok se u Srbiji tro┼íi daleko vi┼íeÔÇť, ka┼że Nenadi─ç.

Tako─Ĺe, Nacrt ne donosi ni┼íta novo u pogledu ka┼żnjavanja za kr┼íenja zakona niti govori o javnosti podataka o tome protiv kojih stranaka se vode postupci i kako oni zavr┼íavaju.

Bitne promene: Novi izveštaj, limiti i kontrola

  1. Preliminarni izve┼ítaji

Po sada┼ínjem zakonu, stranke koje u─Źestvuju na izborima su du┼żne da nakon njih podnose kona─Źne izve┼ítaje o tome kako su tro┼íile novac u izbornoj kampanji. Me─Ĺutim, novim izmenama se planira da pet dana pre dana glasanja Agenciji za spre─Źavanje korupcije dostave i takozvane preliminarne izve┼ítaje. U njemu ─çe se tako─Ĺe nalaziti podaci o tro┼íkovima, ali ne za celu kampanju nego za period od dana raspisivanja izbora do 15 dana pre dana glasanja.

Ipak, pitanje je da li ─çe ovaj izve┼ítaj doprineti ve─çoj transparentnosti. U mi┼íljenju koje je Agencija dala na ove izmene, a do kojeg je do┼íao CINS, navodi se da u praksi politi─Źki subjekti najvi┼íe tro┼íe u poslednje dve nedelje izborne kampanje, pa preliminarni izve┼ítaj ne bi sadr┼żao ove podatke. Zbog toga ┼íto ─çe rok za isplatu novca iz bud┼żeta, po predlo┼żenim izmenama, biti produ┼żen za pet dana, preliminarni izve┼ítaj ne bi sadr┼żao podatke o tom novcu i izbornom jemstvu.

Pitanje je i kako ─çe izgledati kontrola takvog izve┼ítaja jer je Agencija ve─ç u svom mi┼íljenju navela da se podaci iz njega mogu koristiti samo za pore─Ĺenje i utvr─Ĺivanje ta─Źnosti prilikom kontrole kona─Źnog izve┼ítaja.

Nemanja Nenadi─ç ka┼że da je upitno da li ─çe gra─Ĺani mo─çi da vide te preliminarne izve┼ítaje pre glasanja jer u samom Nacrtu nije navedeno do kada Agencija mora da ih objavi na svom sajtu. Prema njegovim re─Źima ako bi Srbija ┼żelela da zaista obezbedi ve─çu transparentnost finansiranja izborne kampanje dok ona traje, jedno od re┼íenja bi bilo da ra─Źuni stranaka sa kojih oni finansiraju izborne kampanje budu javni:

ÔÇ×Jedna je javnost ovog ra─Źuna, a druga stvar je objavljivanje evidencije preuzetih obaveza. Tako da stranka koja je na primer ugovorila da ─çe objaviti 100 bilborda, nije platila jo┼í uvek ali svakako zna cenu koja je ugovorena, objavi podatke iz te evidencije dok izborna kampanja trajeÔÇť.

  2. Smanjenje limita za doniranje

Nacrtom je predvi─Ĺeno i smanjenje maksimalnih iznosa koje pravna i fizi─Źka lica mogu da doniraju stranci. Tako je umesto 20 prose─Źnih zarada za fizi─Źka lica, koliko iznosi limit prema trenutnom zakonu, Nacrtom predvi─Ĺeno da se on smanji na 10. Ukoliko ova izmena bude usvojena, pravna lica bi mogla da doniraju u vrednosti od 100 prose─Źnih zarada, umesto sada┼ínjih 200.

Nenadi─ç ka┼że da smanjenje dozvoljene granice priloga nije od velikog zna─Źaja jer ni do sada veliki prilozi nisu bili naro─Źito zastupljeni kao izvor finansiranja stranaka. S druge strane zakonodavac je propustio da reguli┼íe davanje priloga od strane vi┼íe povezanih lica:

ÔÇ×Ako zamislimo nekog tajkuna koji bi ┼żeleo da finansira politi─Źku stranku on bi mogao ─Źas posla da osnuje 100 firmi i da svaka takva firma da po 100 prose─Źnih zarada kao prilog i to bi bilo savr┼íeno legalnoÔÇť.

Podsetimo da je┬áAgencija za spre─Źavanje korupcije┬á2017. godine┬átra┼żila od┬áVi┼íeg javnog tu┼żila┼ítva u Beogradu┬áda protiv┬áSrpske napredne stranke┬ápokrene krivi─Źni postupak zbog sumnje na pranje novca. Ova stranka se sumnji─Źi da je za vreme izbora 2014. godine koristila la┼żne donatore koji su davali po 40 hiljada dinara, na koji na─Źin je, sakriven pravi izvor novca.

  3. Poreska kontrola donatora

Kao jo┼í jedna od bitnijih izmena navodi se i bi Poreska uprava trebalo da u svoj godi┼ínji plan uklju─Źi kontrolu donatora politi─Źkih subjekata. Ta kontrola, prema tekstu Nacrta, trebalo bi da se izvr┼íi na osnovu izve┼ítaja Agencije o finansiranju politi─Źkih subjekata.

Nenadi─ç smatra da bi ova izmena mogla biti potencijalno pozitivna novina, ali da se u Nacrtu ne vidi svrha te kontrole zbog ─Źega ova odredba mo┼że biti i opasna:

ÔÇ×Mogla bi potencijalno da se koristi i za ┼íikaniranje donatora stranaka koje su u opozicijiÔÇť.

Pored ove kontrole, navodi se da bi i Dr┼żavna revizorska institucija trebalo da u svoj program kontrole svake godine uklju─Źi odre─Ĺeni broj politi─Źkih subjekata koji imaju predstavnike u parlamentu.

Druge planirane izmene

Izmenama Zakona se predvi─Ĺa i da se prilikom ra─Źunanja osnovice za raspodelu sredstava iz javnih izvora koja se dodeljuju politi─Źkim subjektima, ne koristi vi┼íe 5% va┼że─çih glasova svih onih koji su glasali kao odrednica, ve─ç 3%. Ovo je zapravo uskla─Ĺivanje sa promenom izbornog praga pred pro┼ílogodi┼ínje izbore, kada je strankama da bi u┼íle u parlament bilo potrebno da osvoje 3% glasova umesto 5%.

Nenadi─ç ka┼że da je ova izmena o─Źigledno inspirisana promenama u izbornom zakonu i da ─çe kao rezultat imati jo┼í ravnomerniju raspodelu novca koji se deli za finansiranje redovnog rada stranke:

ÔÇ×Bi─çe ne┼íto ravnomernija raspodela po jednom osvojenom glasu, ali su┼ítinski su vrlo malo promeneÔÇť.

Neki drugi ─Źlanovi zakona su izmenama samo precizirani. Tako se navodi da se politi─Źki subjekti mogu zadu┼żivati isklju─Źivo kod banaka i drugih finansijskih organizacija u Srbiji, ┼íto ranije nije bilo dovoljno precizno pa su mogli i drugi da se pojavljuju kao oni koji pozajmljuju novac strankama.

Jo┼í jedna promena je da novac iz javnih izvora koji ne iskoriste u toku kampanje, politi─Źki subjekti moraju vratiti do datuma koji je zakonom odre─Ĺen za dostavljanje izve┼ítaja o tro┼íkovima izborne kampanje. Ranije je rok za to bio dan podno┼íenja izve┼ítaja pa je stranka mogla hipoteti─Źki da, ukoliko bi se desilo da izve┼ítaj ne podnese, izbegne vra─çanje novca.

Tako─Ĺe, ukoliko su su raspisani izbori, a jo┼í uvek nije usvojen bud┼żet, Nacrt je predvideo da bi se novac u tom slu─Źaju raspore─Ĺivao prema pro┼ílogodi┼ínjem bud┼żetu.

Predvi─Ĺeno je i pomeranje roka za uplatu novca iz javnih izvora za finansiranje izborne kampanje. Ova odredba podrazumeva da ─çe se taj novac upla─çivati u roku od 10 dana od dana progla┼íenja svih izbornih lista, a ne pet kako je sada slu─Źaj. Nenadi─ç smatra da je ova izmena ┼ítetna jer kasnija uplata stavlja stranke u nepovoljan polo┼żaj.

Nacrt uvodi i novu odredbu po kojoj ─çe udeo ili akcije u firmama stranke morati da prenesu u roku od godinu dana od stupanja na snagu ovog zakona. Sankcija za one koje to ne urade bi─çe gubitak prava na sredstva iz javnih izvora za finansiranje redovnog rada stranke. Trenutno je zakonom zabranjeno da stranke sti─Źu udeo ili akcije u pravnom licu, me─Ĺutim nije bilo re┼íeno pitanje stranaka koje ve─ç poseduju ove akcije ili udeo u vlasni┼ítvu.

Nenadi─ç: Bez ┼żelje da se povede rasprava

Nemanja Nenadi─ç iz Transparentnosti Srbije ka┼że da je iz ugla borbe protiv korupcije pora┼żavaju─ça ─Źinjenica da u 2021. godini imamo ispred sebe jedan nacrt koji ne re┼íava ─Źak ni sve one probleme za koje se znalo u doba kad je pisana nacionalna antikorupciona strategija 2013. godine.