PogreÅ”na su tumaÄenja da je donoÅ”enjem zakljuÄka Vlade postalo zabranjeno ili ograniÄeno voÄenje “funkcionerske kampanje”, saopÅ”tava Transparentnost Srbija (Älanica Transparency International). Striktnija pravila bi se mogla uvesti jedino zakonom, a Å”ansa da se to uÄini, na osnovu konkretnog predlogaĀ amandmana koji je formulisala TS,Ā propuÅ”tena je maja ove godine, kada je usvajan Zakon o spreÄavanju korupcije (koji menja aktuelni Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije).Ā
ZakljuÄak Vlade može biti od koristi utoliko Å”to podseÄa “zaboravne” javne funkcionere na zabrane i obaveze koje su veÄ utvrÄene u zakonima. S druge strane, glavni nereÅ”eni problem “funkcionerske kampanje” prema nalazima Transparentnosti iz posmatranja dosadaÅ”njih izbora, ogleda se u tome Å”to javni funkcioneri sprovode aktivnosti koje im obezbeÄuju dodatnu medijsku promociju van termina za predstavljanje uÄesnika izbora, iako za tim ne postoji realna potreba niti je reÄ o ispunjavanju zakonskih obaveza funkcionera (npr. obilasci i otvaranja Å”kola, bolnica, domaÄinstava, gradiliÅ”ta i sliÄno).
Prema saopÅ”tenju Vlade (zakljuÄak joÅ” uvek nije objavljen na sajtu), Vlada je podsetila funkcionere izvrÅ”ne vlasti, rukovodioce javnih preduzeÄa i ustanova, kao i funkcionere pokrajinske i lokalne vlasti da javne skupove i susrete koje imaju u svojstvu funkcionera ne smeju koristiti za promociju stranaka ili pozive da se ne glasa za politiÄke protivnike. PodseÄa se i na zabranu da funkcioner koristi javne resurse za promociju politiÄkih stranaka, i precizira da to posebno podrazumeva “koriÅ”Äenje službenih prostorija, vozila i inventara državnih organa, pokrajinskih i lokalnih institucija, javnih preduzeÄa i javnih ustanova, osim u sluÄaju zaÅ”tite liÄne bezbednosti, ako je takva upotreba odreÄenih javnih resursa ureÄena odgovarajuÄim propisima ili odlukom nadležnih službi”.
U vezi sa ovom taÄkom, Transparentnost Srbija podseÄa da je Agencija za borbu protiv korupcije pre nekoliko godina dala miÅ”ljenje, u kojem je pogreÅ”no tumaÄila da svi ministri imaju pravo da koriste službena vozila i prilikom obavljanja stranaÄkih aktivnosti, i onda kada nisu u pitanju lica koja uživaju neprestanu zaÅ”titu (takvo pravo ima npr. ministar unutraÅ”njih poslova), pa ostaje nada da Äe zakljuÄak uticati makar na to da se ovaj vid zloupotrebe prekine.
TS podseÄa i na to da pored raznih oblika zloupotreba javnih resursa koje su pomenute u zakljuÄku Vlade, u praksi postoje i druge – na primer, objavljivanje najava stranaÄkih dogaÄaja i izjava funkcionera na zvaniÄnim sajtovima organa vlasti i na druÅ”tvenim mrežama koje koriste.
Vlada je preporuÄila funkcionerima da sve aktivnosti vezane za promociju politiÄkih stranaka, i za izbornu kampanju ne obavljaju “u radno vreme organizacije kojoj pripadaju”. Ovaj poziv može biti od koristi, jer pitanje vremena kada se kampanja može sprovoditi trenutno nije ureÄeno. MeÄutim, da bi krÅ”enje tog pravila bilo moguÄe, neophodno je definisati zabranu zakonom.
OdreÄeni znaÄaj bi moglo imati podseÄanje direktora javnih preduzeÄa i javnih službi da “nepoÅ”tovanje pravila iz Älana 29. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije predstavlja nesavesno obavljanje dužnosti koje ima za posledicu znatno odstupanje od ostvarivanja osnovnog cilja javnog preduzeÄa, odnosno javne službe.” Da bi taj poziv dobio puni smisao, Vlada bi, kao osnivaÄ javnih preduzeÄa i ustanova trebalo da razreÅ”i direktore preduzeÄa i ustanova koji prekrÅ”e ova pravila, bez obzira na to da li Äe Agencija razmatrati sluÄaj i hoÄe li preporuÄiti razreÅ”enje. BuduÄi da je Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije na snazi veÄ gotovo devet godina, trebalo bi razreÅ”iti o one direktore koji su se o ovu obavezu ogluÅ”ili u ranijim izbornim ciklusima.