Problem “funkcionerskih kampanja” nije reÅ”en

PogreÅ”na su tumačenja da je donoÅ”enjem zaključka Vlade postalo zabranjeno ili ograničeno vođenje “funkcionerske kampanje”, saopÅ”tava Transparentnost Srbija (članica Transparency International). Striktnija pravila bi se mogla uvesti jedino zakonom, a Å”ansa da se to učini, na osnovu konkretnog predlogaĀ amandmana koji je formulisala TS,Ā propuÅ”tena je maja ove godine, kada je usvajan Zakon o sprečavanju korupcije (koji menja aktuelni Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije).Ā 

Zaključak Vlade može biti od koristi utoliko Å”to podseća “zaboravne” javne funkcionere na zabrane i obaveze koje su već utvrđene u zakonima. S druge strane, glavni nereÅ”eni problem “funkcionerske kampanje” prema nalazima Transparentnosti iz posmatranja dosadaÅ”njih izbora, ogleda se u tome Å”to javni funkcioneri sprovode aktivnosti koje im obezbeđuju dodatnu medijsku promociju van termina za predstavljanje učesnika izbora, iako za tim ne postoji realna potreba niti je reč o ispunjavanju zakonskih obaveza funkcionera (npr. obilasci i otvaranja Å”kola, bolnica, domaćinstava, gradiliÅ”ta i slično).

vlada saopŔtenje

Prema saopÅ”tenju Vlade (zaključak joÅ” uvek nije objavljen na sajtu), Vlada je podsetila funkcionere izvrÅ”ne vlasti, rukovodioce javnih preduzeća i ustanova, kao i funkcionere pokrajinske i lokalne vlasti da javne skupove i susrete koje imaju u svojstvu funkcionera ne smeju koristiti za promociju stranaka ili pozive da se ne glasa za političke protivnike. Podseća se i na zabranu da funkcioner koristi javne resurse za promociju političkih stranaka, i precizira da to posebno podrazumeva “koriŔćenje službenih prostorija, vozila i inventara državnih organa, pokrajinskih i lokalnih institucija, javnih preduzeća i javnih ustanova, osim u slučaju zaÅ”tite lične bezbednosti, ako je takva upotreba određenih javnih resursa uređena odgovarajućim propisima ili odlukom nadležnih službi”.

U vezi sa ovom tačkom, Transparentnost Srbija podseća da je Agencija za borbu protiv korupcije pre nekoliko godina dala miÅ”ljenje, u kojem je pogreÅ”no tumačila da svi ministri imaju pravo da koriste službena vozila i prilikom obavljanja stranačkih aktivnosti, i onda kada nisu u pitanju lica koja uživaju neprestanu zaÅ”titu (takvo pravo ima npr. ministar unutraÅ”njih poslova), pa ostaje nada da će zaključak uticati makar na to da se ovaj vid zloupotrebe prekine.  

TS podseća i na to da pored raznih oblika zloupotreba javnih resursa koje su pomenute u zaključku Vlade, u praksi postoje i druge – na primer, objavljivanje najava stranačkih događaja i izjava funkcionera na zvaničnim sajtovima organa vlasti i na druÅ”tvenim mrežama koje koriste.

Vlada je preporučila funkcionerima da sve aktivnosti vezane za promociju političkih stranaka, i za izbornu kampanju ne obavljaju “u radno vreme organizacije kojoj pripadaju”. Ovaj poziv može biti od koristi, jer pitanje vremena kada se kampanja može sprovoditi trenutno nije uređeno. Međutim, da bi krÅ”enje tog pravila bilo moguće, neophodno je definisati zabranu zakonom.

Određeni značaj bi moglo imati podsećanje direktora javnih preduzeća i javnih službi da “nepoÅ”tovanje pravila iz člana 29. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije predstavlja nesavesno obavljanje dužnosti koje ima za posledicu znatno odstupanje od ostvarivanja osnovnog cilja javnog preduzeća, odnosno javne službe.” Da bi taj poziv dobio puni smisao, Vlada bi, kao osnivač javnih preduzeća i ustanova trebalo da razreÅ”i direktore preduzeća i ustanova koji prekrÅ”e ova pravila, bez obzira na to da li će Agencija razmatrati slučaj i hoće li preporučiti razreÅ”enje. Budući da je Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije na snazi već gotovo devet godina, trebalo bi razreÅ”iti o one direktore koji su se o ovu obavezu ogluÅ”ili u ranijim izbornim ciklusima.