Problem “funkcionerskih kampanja” nije re┼íen

Pogre┼ína su tuma─Źenja da je dono┼íenjem zaklju─Źka Vlade postalo zabranjeno ili ograni─Źeno vo─Ĺenje “funkcionerske kampanje”, saop┼ítava Transparentnost Srbija (─Źlanica Transparency International). Striktnija pravila bi se mogla uvesti jedino zakonom, a ┼íansa da se to u─Źini, na osnovu konkretnog predloga┬áamandmana koji je formulisala TS,┬ápropu┼ítena je maja ove godine, kada je usvajan Zakon o spre─Źavanju korupcije (koji menja aktuelni Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije).┬á

Zaklju─Źak Vlade mo┼że biti od koristi utoliko ┼íto podse─ça “zaboravne” javne funkcionere na zabrane i obaveze koje su ve─ç utvr─Ĺene u zakonima. S druge strane, glavni nere┼íeni problem “funkcionerske kampanje” prema nalazima Transparentnosti iz posmatranja dosada┼ínjih izbora, ogleda se u tome ┼íto javni funkcioneri sprovode aktivnosti koje im obezbe─Ĺuju dodatnu medijsku promociju van termina za predstavljanje u─Źesnika izbora, iako za tim ne postoji realna potreba niti je re─Ź o ispunjavanju zakonskih obaveza funkcionera (npr. obilasci i otvaranja ┼íkola, bolnica, doma─çinstava, gradili┼íta i sli─Źno).

vlada saopštenje

Prema saop┼ítenju Vlade (zaklju─Źak jo┼í uvek nije objavljen na sajtu), Vlada je podsetila funkcionere izvr┼íne vlasti, rukovodioce javnih preduze─ça i ustanova, kao i funkcionere pokrajinske i lokalne vlasti da javne skupove i susrete koje imaju u svojstvu funkcionera ne smeju koristiti za promociju stranaka ili pozive da se ne glasa za politi─Źke protivnike. Podse─ça se i na zabranu da funkcioner koristi javne resurse za promociju politi─Źkih stranaka, i precizira da to posebno podrazumeva “kori┼í─çenje slu┼żbenih prostorija, vozila i inventara dr┼żavnih organa, pokrajinskih i lokalnih institucija, javnih preduze─ça i javnih ustanova, osim u slu─Źaju za┼ítite li─Źne bezbednosti, ako je takva upotreba odre─Ĺenih javnih resursa ure─Ĺena odgovaraju─çim propisima ili odlukom nadle┼żnih slu┼żbi”.

U vezi sa ovom ta─Źkom, Transparentnost Srbija podse─ça da je Agencija za borbu protiv korupcije pre nekoliko godina dala mi┼íljenje, u kojem je pogre┼íno tuma─Źila da svi ministri imaju pravo da koriste slu┼żbena vozila i prilikom obavljanja strana─Źkih aktivnosti, i onda kada nisu u pitanju lica koja u┼żivaju neprestanu za┼ítitu (takvo pravo ima npr. ministar unutra┼ínjih poslova), pa ostaje nada da ─çe zaklju─Źak uticati makar na to da se ovaj vid zloupotrebe prekine.  

TS podse─ça i na to da pored raznih oblika zloupotreba javnih resursa koje su pomenute u zaklju─Źku Vlade, u praksi postoje i druge – na primer, objavljivanje najava strana─Źkih doga─Ĺaja i izjava funkcionera na zvani─Źnim sajtovima organa vlasti i na dru┼ítvenim mre┼żama koje koriste.

Vlada je preporu─Źila funkcionerima da sve aktivnosti vezane za promociju politi─Źkih stranaka, i za izbornu kampanju ne obavljaju “u radno vreme organizacije kojoj pripadaju”. Ovaj poziv mo┼że biti od koristi, jer pitanje vremena kada se kampanja mo┼że sprovoditi trenutno nije ure─Ĺeno. Me─Ĺutim, da bi kr┼íenje tog pravila bilo mogu─çe, neophodno je definisati zabranu zakonom.

Odre─Ĺeni zna─Źaj bi moglo imati podse─çanje direktora javnih preduze─ça i javnih slu┼żbi da “nepo┼ítovanje pravila iz ─Źlana 29. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije predstavlja nesavesno obavljanje du┼żnosti koje ima za posledicu znatno odstupanje od ostvarivanja osnovnog cilja javnog preduze─ça, odnosno javne slu┼żbe.” Da bi taj poziv dobio puni smisao, Vlada bi, kao osniva─Ź javnih preduze─ça i ustanova trebalo da razre┼íi direktore preduze─ça i ustanova koji prekr┼íe ova pravila, bez obzira na to da li ─çe Agencija razmatrati slu─Źaj i ho─çe li preporu─Źiti razre┼íenje. Budu─çi da je Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije na snazi ve─ç gotovo devet godina, trebalo bi razre┼íiti o one direktore koji su se o ovu obavezu oglu┼íili u ranijim izbornim ciklusima.