Korisne, ali ne i dovoljne izmene Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti

Transparentnost Srbija (deo mre┼że Transparency International) smatra korisnim ┼íto se nacrtom izmena i dopuna Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti[1]propisuje du┼żnost Agencije za borbu protiv korupcije da u toku izborne kampanje u roku od pet dana postupi po prijavama, utvrdi da li je do┼ílo do povrede pravila i da ovu odluku objavi. Me─Ĺutim, aktuelni nacrt ne doti─Źe mnoge druge probleme koji su prepoznali i doma─ça javnost i me─Ĺunarodne organizacije, iako je strate┼íkim aktima sveobuhvatna izmena zakona bila planirana prvo za 2014, a zatim za 2016. godinu[2]. Nacrt izmena Zakona ne re┼íava ni pojedine probleme na koje je ukazao ODIHR posle parlamentarnih izbora 2016 i 2017, pa bi ga stoga trebalo zna─Źajno dopuniti.

Kada je re─Ź o kontroli finansiranja izborne kampanje, i dalje je ostalo neure─Ĺeno ┼íta sve Agencija mora da uradi kada proverava izve┼ítaje o finansiranju kampanje po slu┼żbenoj du┼żnosti, ┼íta treba da sadr┼żi izve┼ítaj o kontroli, u kojem roku taj izve┼ítaj treba da bude zavr┼íen i pokrenuti postupci protiv prekr┼íilaca. Efikasnost kontrole finansiranja kampanje i transparentnost izvora finansiranja ─çe i dalje ote┼żavati mogu─çnost da se tro┼íkovi izborne kampanje pla─çaju naknadno. Nasuprot preporukama ODIHR, i dalje nisu propisana ograni─Źenja tro┼íkova izborne kampanje, niti je obezbe─Ĺena javnost podataka o izvorima finansiranja tokom kampanje.

Nacrt ne donosi izmene ni u pogledu bud┼żetskih izdvajanja za kampanju koja trenutno izrazito favorizuje najve─çe parlamentarne stranke. Naime, svega 20% tog novca se deli ravnopravno u─Źesnicima izbora, ┼íto je nedovoljno za predstavljanje bira─Źima, naro─Źito na lokalnim izborima. Pored toga, od 2014. je omogu─çeno da se izborna kampanja pla─ça bud┼żetskim novcem koji su su parlamentarne stranke dobile za drugu namenu (redovan rad), ─Źime se pove─çava neravnopravnost u─Źesnika i podsti─Źe vo─Ĺenje skupih kampanjao tro┼íku gra─Ĺana.

Transparentnost Srbija je tokom dijaloga o izbornim uslovima predlo┼żila[3] brojne dopune koje bi omogu─çile efikasniju kontrolu (npr. kriterijumi za utvr─Ĺivanje ÔÇ×netr┼żi┼ínih povoljnostiÔÇť), kao i preciznije definisanje Krivi─Źnog dela iz ─Źlana 38. st. 1. Zakona.[4]Bitno je obezbediti pravnu mogu─çnost da se u istragama nelegalnog finansiranja kampanje sprovode posebne dokazne radnje, kao ┼íto je slu─Źaj sa drugim koruptivnim delima.

Aktuelni nacrt precizira pravila o kori┼í─çenju javnih resursa za izbornu kampanju (npr. najam prostorija u vlasni┼ítvu javnih preduze─ça i ustanova). Me─Ĺutim, ni ovaj ni druge izmene zakona koje najavljuje Vlada,ne re┼íavaju problem ÔÇ×funkcionerske kampanjeÔÇť ÔÇô kori┼í─çenje prilika za dodatnu medijsku promociju aktuelnih funkcionera kroz obavljanje navodnih redovnih aktivnosti upravo u doba kampanje (npr. obilasci ┼íkola, bolnica, gradili┼íta, podela socijalne pomo─çi i sli─Źno). Na ovaj na─Źin se u praksi obezbe─Ĺuje promocija ─Źija je vrednost daleko ve─ça od bilo kog pla─çenog oglasa.

Transparentnost ukazuje da je za spre─Źavanje zloupotreba tako─Ĺe bitno da se uredi ogla┼íavanje organa vlasti, koje neretko slu┼żi kupovini politi─Źkog uticaja u medijima. Imaju─çi u vidu da tro┼íkovi televizijskog ogla┼íavanja ─Źine najve─çi rashod izbornih kampanja u Srbiji, izmenama propisa bi trebalo precizirati du┼żnost Regulatornog tela za elektronske medije da nadzire da li su svi u─Źesnici na izborima imali jednake uslove ogla┼íavanja i zabraniti pojedine ┼ítetne prakse (npr. celovito emitovanje strana─Źkih mitinga).

S obzirom na sve navedeno, javnu raspravu koju je povodom ovog nacrta raspisalo Ministarstvo finansija[5], kao i najavljeni dijalog uz pomo─ç predstavnika Evropskog parlamenta, trebalo bi iskoristiti za to da se izmenama Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti i drugih propisa re┼íe svi problemi koji su ve─ç sada poznati, a ne da se celovita reforma odla┼że za period posle parlamentarnih izbora.

[1]https://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/javne%20rasprave/2019/politicke%20akt/Nacrt%20zakona%20o%20izmenama%20i%20dopunama%20Zakona%20o%20finansiranju%20polit%20akt.pdf

[2]https://www.mpravde.gov.rs/tekst/22364/polugodisnji-izvestaj-pregovaracke-grupe-za-poglavlje-23-za-treci-i-cetvrti-kvartal-2018-godine.php

[3]http://www.transparentnost.org.rs/images/dokumenti_uz_vesti/TS_glavni_problemi_u_vezi_sa_finansiranjem_izborne_kampanje.pdf

[4]http://www.transparentnost.org.rs/images/stories/inicijativeianalize/amandmani%20na%20krivicni%20zakonik%20TS,%20septembar%202012.doc

[5]https://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/javne%20rasprave/2019/politicke%20akt/Program%20javne%20rasprave.pdf