Finansiranje kampanje za predsednika Republike
Nakon predsedničkih izbora iz juna 2004, Transparentnost – Srbija je izdala knjigu Finansiranje predsedničke izborne kampanje 2004 u Srbiji – udarac političkoj korupciji ili održanje statusa kvo? u kojoj smo izvršili analizu zakonskog okvira za finansiranje kampanje. U završnom poglavlju dali smo 25 preporuka za pojašnjenje ili izmenu zakonskih odredaba.
Na žalost, i pored toga što su naši zaključci i preporuke bili podržani od domaće i međunarodne stručne javnosti, iako borba protiv korupcije, figurira kao jedan od prioriteta vlasti, do promene zakona nije došlo, što veliki deo naših preporuka iz 2004 čini i dalje aktuelnim.
Jedini primetan napredak koji je ostvaren u međuvremenu jeste činjenica, da je na naš predlog i uz podršku medija, ministar finansija krajem 2006 izmenio obrazac za izveštavanje o prihodima i rashodima u izbornoj kampanji. Na taj način, oni koji vode kampanju su obavezani da znatno detaljnije prikažu svoje izvore prihoda za kampanju, da imenuju veće donatore i da prikažu strukturu rashoda. Međutim, velika šansa da se nakon tih izmena učini krupan iskorak u primeni jednog od najvažnijih sredstava za sprečavanje političke korupcije, propuštena je zbog toga što Republička izborna komisija nije na odgovarajući način izvršila kontrolu izveštaja o finansiranju kampanje nakon parlamentarnih izbora…