Transparentnost Srbija, u saradnji sa kolegama iz Transparency International Češke Republike, sprovela je monitoring transparentnosti finansiranja izborne kampanje. Svi učesnici na izborima (stranke, koalicije, grupe građana) ocenjeni su na skali od 1 (potpuno netransparentno) do 5 (potpuno transparentno).
Konačna ocena predstavlja aritmetičku sredinu ocena u 6 oblasti, na osnovu jasno definisanih kriterijuma. Obuhvaćene su sledeće oblasti:
- Planirani rashodi kampanje.
- Prisustvo na internetu i planirani troškovi prisustva na internetu.
- Uplate/isplate na posebnom računu za finansiranje izborne kampanje
- Struktura planiranih prihoda.
- Spisak predizbornih događaja.
- Izborni timovi, volonteri i angažovane PR i marketinške agencije.
Podatke o ispunjavanju kriterijuma TS će tražila na sajtovima političkih subjekata, njihovim profilima na društvenim mrežama, u medijima, ali i preko upitnika koji su poslati svim strankama, koalicijiama i grupama građana.
Specifičnost ovog monitoringa jeste da je fokus na podacima koji se objavljuju pre izbora, kako bi građani i pre nego što se odluče kome će pokloniti poverenje, imali uvid u ove podatke. Ocene se, stoga, predstavljaju pre izbora. S obzirom na to da se objavljivanje podataka pre glasanja, prema važećim propisima u Srbiji, odnosi na vrlo mali broj podataka, ovaj monitoring predstavlja i promociju dobre prakse i pokušaj da se politički subjekti podstaknu na više standarde. TS planira da ovaj monitoring postane stalna praksa u okviru šireg monitoringa izbornih procesa, koji naša organizacija sprovodi već duže od 15 godina.