Gotovo neprimetno je proÅ”la vest da je Radna grupa Vlade Srbije za saradnju sa Organizacijom za evropsku bezbednost i saradnju uradila nacrt zakona o finansiranju politiÄkih aktivnosti i poslala na miÅ”ljenje Kancelariji OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR). U vesti se kaže da se najznaÄajnije izmene odnose se na smanjenje maksimalnog iznosa koji fiziÄka i pravna lica mogu da doniraju strankama, kao i na uvoÄenje obaveze uÄesnicima izbora, da pre glasanja podnesu Agenciji za spreÄavanje korupcije preliminarni izveÅ”taj o troÅ”kovima kampanja. Navodi se i da je u toku i rad na izmenama Zakona o izboru narodnih poslanika, Zakona o predsedniku i Zakona o lokalnim izborima.
NiÅ”ta od ovoga nije moguÄe proveriti na bilo kom zvaniÄnom sajtu. Nema jeĀ na sajtu Vladine Radne grupe, sajtuĀ Ministarstva finansija, kao ni Agencije.
Pomenuta radna grupa Vlade je u februaru 2021. organizovala konsultacije sa nevladinim organizacijama koje prate izborni proces i zatražila miÅ”ljenja povodom preporuka ODIHR nakon poslednjih parlamentarnih izbora. Transparentnost Srbija se odazvala ovom pozivu iĀ dostavila svoje predloge.Ā Nikakve povratne informacije nije bilo.
Najava da je nacrt izmena Zakona veÄ pripremljen i upuÄen na davanje miÅ”ljenja ODIHR ukazuje da javna rasprava o ovim važnim izmenama uopÅ”te neÄe biti organizovana ili da Äe biti organizovana samo forme radi, a bez želje da se sva pitanja detaljno razmotre pre upuÄivanja u dalju procedure. TakoÄe, valja podsetiti da se povodom izbornih uslova veÄ vodi dijalog izmeÄu predstavnika politiÄkih stranaka (sa uÄeÅ”Äem i bez uÄeÅ”Äa evropskih parlamentaraca), a jedno od pitanja koja tu treba raspraviti jeste bolje ureÄenje sistema za finansiranje kampanje.
Javna rasprava o bilo kojoj izmeni zakona koja bitno menja propis je zakonska obaveza. Nije zabranjeno da se pre otvaranja javne rasprave u Srbiji nacrti Å”alju na miÅ”ljenje meÄunarodnim organizacijama, ali to nije celishodno. Naime, ako Äe se nacrt na osnovu javne rasprave menjati, onda bi ponovo trebalo zatražiti miÅ”ljenje meÄunarodne organizacije, jer prethodno neÄe biti validno. S druge strane, u praksi se pokazalo da kada meÄunarodna organizacija da zeleno svetlo za nacrt, onda Vlada ne želi da taj nacrt menja. U najmanju ruku, kao Å”to se nebrojeno puta pokazalo, dobijeno pozitivno miÅ”ljenje iz inostranstva se koristi kao izgovor za neprihvatanje dobrih predloga koji stižu od zainteresovanih domaÄih aktera.