Korisni, ali nedovoljni predlozi sa dijaloga o izbornim uslovima

Transparentnost Srbija ukazuje da predlozi sa dva me─Ĺustrana─Źka dijaloga o izbornim uslovima koji su do sada objavljeni ne nude jasna re┼íenja za neke od najva┼żnijih problema finansiranja izborne kampanje i kori┼í─çenja javne funkcije za promociju politi─Źkih subjekata. Imaju─çi u vidu da je preduslov za unapre─Ĺenje izbornog ambijenta neophodna izmena propisa, a da je do po─Źetka izborne kampanje ostalo manje od pola godine, postoji realna opasnost da do promena do─Ĺe bez javne rasprave. Podse─çamo da je uporedo sa ovim dijalozima radna grupa Vlade Srbije za saradnju sa OEBS/ODIHR u junu ove godine ve─ç uputila ODIHR nacrt izmena i dopuna Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti koji do danas nije objavljen niti je iznet na javnu raspravu, iako je to zakonska obaveza.

Nacrt radnog dokumenta od 7.9.2021. koji su izradili fasilitatori iz EU parlamenta[1], sadr┼żi neke korisne, ali nedovoljno razra─Ĺene predloge. Kao takav se mo┼że ista─çi predlog da mediji objave cenovnike ogla┼íavanja u izbornoj kampanji. Jednako bi bilo bitno da budu dostupne informacije o na─Źinu obra─Źunavanja popusta, ali i jasna pravila ili ograni─Źenja za emitovanje promotivnih materijala bez naknade. Krupan nedostatak predloga EU parlamentaraca jeste to ┼íto se predvi─Ĺa dono┼íenje obavezuju─çeg pravilnika samo za RTS i RTV, a samo preporuka za privatne emitere. Predla┼że se da se pravilnikom predvidi ÔÇ×koje aktivnosti javnih funkcionera za vreme izborne kampanje se mogu smatrati zloupotrebom njihovog polo┼żajaÔÇť. Me─Ĺutim, ┼íta se smatra zloupotrebom javne funkcije mo┼że se urediti jedino zakonom. Pravilnici, koji bi trebalo da va┼że za sve medije a ne samo za javne servise, mogli bi da urede jedino na─Źin medijskog pra─çenja aktivnosti javnih funkcionera, kako bi se smanjili ┼ítetni efekti intenzivne funkcionerske kampanje. 

Tako─Ĺe je nedovoljno jasno na koji na─Źin bi ÔÇ×privremeno nadzorno teloÔÇť u koje bi u┼íli predstavnici REM i ─Źlanovi koji koje predlo┼że u─Źesnici dijaloga moglo da vr┼íi nadzor, imaju─çi u vidu zakonske nadle┼żnosti REM nad elektronskim medijima i odsustvo zakonskih nadle┼żnosti bilo kog dr┼żavnog organa za nadzor nad po┼ítovanjem obaveza od strane drugih vrsta medija. Iz istog razloga je nejasno kakve bi bile posledice ukoliko monitoring pra─çenja medija poka┼że da izve┼ítavanje nije bilo uravnote┼żeno.

Dobro je ┼íto se u predlogu EU parlamentaraca podse─ça na potrebu unapre─Ĺenja transparentnosti finansiranja kampanje, za ┼íta je Transparentnost Srbija ve─ç dala niz konkretnih predloga. Me─Ĺutim, kad je re─Ź o finansiranju kampanje, postoje i druga, jo┼í zna─Źajnija pitanja kojima se ovaj dokument ne bavi ÔÇô potreba da se promeni na─Źina bud┼żetskog finansiranja kampanje, da se uredi finansiranje kampanje od strane tre─çih lica i da se unapredi kontrola po┼ítovanja pravila o finansiranju kampanje. U dokumentu se predla┼że smanjenje visine dozvoljenih priloga za kampanju, dok se ograni─Źenje ukupnih rashoda kampanje, za kojim postoji ve─ça potreba,  pominje tek kao mogu─çnost.

Zna─Źajno je to ┼íto fasilitatori iz EU parlamenta pozivaju dr┼żavne organe da pru┼że potpunu za┼ítitu uzbunjiva─Źima koji bi ukazali na pritisak na bira─Źe i zaposlene u javnom sektoru. Kao ┼íto je Transparentnost Srbija ve─ç ukazala, neophodno je precizirati kojim dr┼żavnim organima uzbunjiva─Źi treba da se obrate u ovakvim slu─Źajevima (npr. RIK, javna tu┼żila┼ítva, Agencija za spre─Źavanje korupcije), da ti organi promovi┼íu prijavljivanje nepravilnosti i obezbede sigurne kanale komunikacije, i da dobiju obavezu da u kratkom roku obaveste javnost o ishodu ispitivanja prijava.

U istom dokumentu se podse─ça na obavezu da mediji informi┼íu gra─Ĺane o izbornim programima stranaka na adekvatan na─Źin. Me─Ĺutim, zakonski preduslov za ispunjavanje ove obaveze trenutno ne postoji ÔÇô jer u─Źesnici izbora uop┼íte nemaju obavezu da izrade predizborne programe.

Kad je re─Ź o ÔÇ×predlogu sporazumaÔÇť koji je navodno ponu─Ĺen u─Źesnicima dijaloga bez posrednika iz EU parlamenta[2], zanimljiv je predlog da se jedan vid funkcionerske kampanje ograni─Źi ÔÇô organizovanje sve─Źanih otvaranja ili po─Źetka izgradnje infrastrukturnih i drugih objekata. Me─Ĺutim, nema opravdanog razloga da takva zabrana va┼żi samo sedam dana pre izbora, niti da va┼żi samo za kandidate za predsednika i za poslanike. Naime, radovi na infrastrukturi mogu da se uspe┼íno zapo─Źnu i zavr┼íe i bez prisustva bilo kog politi─Źara, kako u izbornoj kampanji tako i van nje. Pored toga, monitoring funkcionerske kampanje koji TS redovno vr┼íi od izbora 2012, pokazuje da javni funkcioneri intenziviraju promotivne aktivnosti i na brojne druge na─Źine koje bi trebalo zakonski ograni─Źiti.

Predlog da se 30% novca iz bud┼żeta deli ravnopravno u─Źesnicima izbora bi omogu─çio ne┼íto ravnopravnije uslove predstavljanja izbornih lista (sada se na taj na─Źin raspodeljuje 20% za parlamentarne i 50% za predsedni─Źke izbore). Transparentnost Srbija me─Ĺutim podse─ça da glavni problem u vezi sa distribucijom bud┼żetskog novca nisu procenti raspodele ve─ç to ┼íto svrha bud┼żetskih izdvajanja nije jasno odre─Ĺena. Bilo bi smisleno da gra─Ĺani iz bud┼żeta finansiraju tro┼íkove koji su dovoljni da se omogu─çi da svaka izborna lista i kandidat budu predstavljeni u razumnoj meri. Nasuprot tome, u sada┼ínjem sistemu, koliko ─çe koja stranka dobiti zavisi od toga koliko ─çe biti izbornih lista i koliki je ukupni bud┼żet Republike, Pokrajine ili op┼ítine i od budu─çe neizvesne okolnosti ÔÇô broja osvojenih glasova.  

Predlog za pove─çanje naknade ─Źlanovima bira─Źkih odbora (sa 1.500 na 2.000 dinara) mo┼że doprineti boljoj kontroli izbora od strane u─Źesnika. Me─Ĺutim, kako ne bi do┼ílo do zna─Źajnog pove─çanja bud┼żetskih rashoda, Transparentnost Srbija predla┼że da one stranke koje ve─ç delegiraju ─Źlanove stalnog sastava bira─Źkog odbora nemaju pravo da o tro┼íku bud┼żeta imenuju jo┼í jednog ─Źlana u pro┼íireni sastav bira─Źkog odbora.

Predlozi koje je Transparentnost Srbija dostavila svim u─Źesnicima ovogodi┼ínjih dijaloga u vezi sa finansiranjem kampanje mogu se preuzeti ovde:

https://www.transparentnost.org.rs/images/dokumenti_uz_vesti/Dopis_politickim_strankama_ucesnicima_dijaloga_o_izbornim_uslovima.pdf

Predlozi u vezi sa drugim brojim pitanjima u vezi sa izbornim uslovima, koje je TS davala tokom Dijaloga 2019. se mogu preuzeti ovde:

[1] https://rs.n1info.com/wp-content/uploads/2021/09/07/1631047844-Nacrt-radnog-dokumenta-Medjustranacki-dijalog-7.9.21.docx-KONSOLIIDOVAN-SRPSKI.pdf

[2] https://www.euronews.rs/srbija/politika/15165/predlog-sporazuma-vlasti-i-opozicije-izbori-na-svim-nivoima-3-aprila/vest