Izmena pravila o finansiranju kampanje bez javne rasprave?

Gotovo neprimetno je pro┼íla vest da je Radna grupa Vlade Srbije za saradnju sa Organizacijom za evropsku bezbednost i saradnju uradila nacrt zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti i poslala na mi┼íljenje Kancelariji OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR). U vesti se ka┼że da se najzna─Źajnije izmene odnose se na smanjenje maksimalnog iznosa koji fizi─Źka i pravna lica mogu da doniraju strankama, kao i na uvo─Ĺenje obaveze u─Źesnicima izbora, da pre glasanja podnesu Agenciji za spre─Źavanje korupcije preliminarni izve┼ítaj o tro┼íkovima kampanja. Navodi se i da je u toku i rad na izmenama Zakona o izboru narodnih poslanika, Zakona o predsedniku i Zakona o lokalnim izborima.

Ni┼íta od ovoga nije mogu─çe proveriti na bilo kom zvani─Źnom sajtu. Nema je┬ána sajtu Vladine Radne grupe, sajtu┬áMinistarstva finansija, kao ni Agencije.

Pomenuta radna grupa Vlade je u februaru 2021. organizovala konsultacije sa nevladinim organizacijama koje prate izborni proces i zatra┼żila mi┼íljenja povodom preporuka ODIHR nakon poslednjih parlamentarnih izbora. Transparentnost Srbija se odazvala ovom pozivu i┬ádostavila svoje predloge.┬áNikakve povratne informacije nije bilo.

Najava da je nacrt izmena Zakona ve─ç pripremljen i upu─çen na davanje mi┼íljenja ODIHR ukazuje da javna rasprava o ovim va┼żnim izmenama uop┼íte ne─çe biti organizovana ili da ─çe biti organizovana samo forme radi, a bez ┼żelje da se sva pitanja detaljno razmotre pre upu─çivanja u dalju procedure. Tako─Ĺe, valja podsetiti da se povodom izbornih uslova ve─ç vodi dijalog izme─Ĺu predstavnika politi─Źkih stranaka (sa u─Źe┼í─çem i bez u─Źe┼í─ça evropskih parlamentaraca), a jedno od pitanja koja tu treba raspraviti jeste bolje ure─Ĺenje sistema za finansiranje kampanje.

Javna rasprava o bilo kojoj izmeni zakona koja bitno menja propis je zakonska obaveza. Nije zabranjeno da se pre otvaranja javne rasprave u Srbiji nacrti ┼íalju na mi┼íljenje me─Ĺunarodnim organizacijama, ali to nije celishodno. Naime, ako ─çe se nacrt na osnovu javne rasprave menjati, onda bi ponovo trebalo zatra┼żiti mi┼íljenje me─Ĺunarodne organizacije, jer prethodno ne─çe biti validno. S druge strane, u praksi se pokazalo da kada me─Ĺunarodna organizacija da zeleno svetlo za nacrt, onda Vlada ne ┼żeli da taj nacrt menja. U najmanju ruku, kao ┼íto se nebrojeno puta pokazalo, dobijeno pozitivno mi┼íljenje iz inostranstva se koristi kao izgovor za neprihvatanje dobrih predloga koji sti┼żu od zainteresovanih doma─çih aktera.