TV kampanja i oglasavanje na bilbordima izbori mart 2014

Da bi uopšte moglo da se ozbiljno govori o borbi protiv korupcije, od ključne je važnosti da postoje čisti računi u politici. To je pogotovo važno u zemlji u kojoj od volje političkih stranaka na vlasti zavisi ne samo koji će zakoni biti doneti, već i da li će se zakoni primenjivati, pa čak i da li će se voditi neke krivične istrage. Za čiste račune u politici mora  da se zna odakle dolaze sredstva kojima se finansiraju aktivnosti političkih stranaka, kako bi se sprečilo da se preko skrivenog finansiranja kupuje uticaj za proces donošenja odluka državnih organa i da se kroz zloupotrebu javnih resursa kupuje podrška birača.

Izborna kampanja 2012. godine je bila prva nakon donošenja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti u koji su polagane velike nade. Međutim, očekivanja da ćemo konačno dobiti “čiste račune u politici” su se u velikoj meri izjalovila, što zbog manjkavosti samog Zakona[1], što zbog sporosti u otkrivanju i kažnjavanju njegovog kršenja. Transparentnost – Srbija je pre dve godine monitoringom[2] opazila brojne slučajeve u kojima pojedini troškovi ili prihodi izborne kampanje nisu bili prijavljeni uopšte ili nisu prijavljeni onako kako je to trebalo učiniti po Zakonu. O takvim pojavama se govori i u izveštaju Agencije za borbu protiv korupcije koji je objavljen krajem 2013[3]. Međutim, još uvek nema konačnih osuda za takve pojave, a veliki broj prekršajnih postupaka se vodi za kršenje elementarnih obaveza – u slučajevima kada uopšte nisu dostavljani izveštaji o finansiranju kampanje[4].


[1] O manjkavostima propisa kao i o predlozima TS se govori detaljnije u publikaciji „Transparentnost finansiranja izbornih kampanja“ iz 2013 http://www.transparentnost.org.rs/images/stories/materijali/31072013/TRANSPARENCY%20SRB.pdf

[2] Nalazi monitoringa su predstavljeni u publikaciji Finansiranje predsedničke i parlamentarne izborne kampanje u Srbiji 2012, http://www.transparentnost.org.rs/images/stories/materijali/Finansiranje%20kampanje%202012.pdf

[3] http://www.acas.rs/images/stories/kontrola_finansiranja_politickih_subjekata.pdf

[4] O problemima u prekršajnom sankcionisanju po zahtevima nezavisnih državnih organa se govori u nalazima istraživanja TS iz 2014, http://www.transparentnost.org.rs/images/stories/materijali/Monitoring%20sankcionisanja%20krsenja%20antikorupcijskih%20propisa/Sankcionisanje%20krsenja%20antikorupcijskih%20propisa%20u%20Srbiji,%20Transparentnost%20Srbija,%20februar%202014.pdf