Transparentnost Srbija je pred junske parlamentarne izbore 2020. i nakon njih sprovela istraživanje o transparentnosti finansiranja izborne kampanje. Istraživanje je sprovedeno u saradnji sa Transparency International ÄeÅ”ka, po metodologiji koju ova organizacija veÄ sedam godina redovno primenjuje na izborima u toj zemlji, a primenjivana je i na izborima u SlovaÄkoj. Metodologija je prilagoÄena zakonskom okviru, standardima i praksi u Srbiji. Transparentnost Srbija se odluÄila za ovo istraživanje, kako bi pomogla javnosti da bolje razume razmere problema nedovoljne transparentnosti finansiranja izborne kampanje dok ona traje, ali i to da je moguÄe da se ona uveÄa, bilo kroz zakonske zahteve ili unapreÄenje prakse.
U tom smislu, TS je veÄ davala konkrente predloge, poslednji put tokom dijaloga o izbornim uslovima 2019/20201 , ali propisi u ovom segmentu nisu poboljÅ”ani. Problemi su prepoznati i u nalazima relevantnih meÄunarodnih organizacija (ODIHR)2 , kao i u planskim dokumentima za borbu protiv korupcije iz 20133 , ali ni to nije bilo dovoljno da se propisi unaprede. Izmene Zakona o finansiranju politiÄkih aktivnosti planirane su revidiranim Akcionim planom za poglavlje 23 EU integracija4 , i to za kraj 2020, ali rad na tim izmenama nije ni poÄeo do isteka roka. Podaci su pred izbore prikupljani iz upitnika poslatih svim politiÄkim subjektima koji su uÄestvovali na ovim izborima, sa njihovih sajtova i profila na druÅ”tvenim mrežama, kao i iz medija. Ocenjivano je Å”est oblasti: planirani rashodi kampanje, prisustvo na internetu i planirani troÅ”kovi prisustva na internetu, uplate/isplate na posebnom raÄunu za finansiranje izborne kampanje, struktura planiranih prihoda, spisak predizbornih dogaÄaja i izborni timovi, volonteri i angažovane PR i marketinÅ”ke agencije …