Transparentnost finansiranja kampanje

Transparentnost Srbija je pred junske parlamentarne izbore 2020. i nakon njih sprovela istra┼żivanje o transparentnosti finansiranja izborne kampanje. Istra┼żivanje je sprovedeno u saradnji sa Transparency International ─îe┼íka, po metodologiji koju ova organizacija ve─ç sedam godina redovno primenjuje na izborima u toj zemlji, a primenjivana je i na izborima u Slova─Źkoj. Metodologija je prilago─Ĺena zakonskom okviru, standardima i praksi u Srbiji. Transparentnost Srbija se odlu─Źila za ovo istra┼żivanje, kako bi pomogla javnosti da bolje razume razmere problema nedovoljne transparentnosti finansiranja izborne kampanje dok ona traje, ali i to da je mogu─çe da se ona uve─ça, bilo kroz zakonske zahteve ili unapre─Ĺenje prakse.

U tom smislu, TS je ve─ç davala konkrente predloge, poslednji put tokom dijaloga o izbornim uslovima 2019/20201 , ali propisi u ovom segmentu nisu pobolj┼íani. Problemi su prepoznati i u nalazima relevantnih me─Ĺunarodnih organizacija (ODIHR)2 , kao i u planskim dokumentima za borbu protiv korupcije iz 20133 , ali ni to nije bilo dovoljno da se propisi unaprede. Izmene Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti planirane su revidiranim Akcionim planom za poglavlje 23 EU integracija4 , i to za kraj 2020, ali rad na tim izmenama nije ni po─Źeo do isteka roka. Podaci su pred izbore prikupljani iz upitnika poslatih svim politi─Źkim subjektima koji su u─Źestvovali na ovim izborima, sa njihovih sajtova i profila na dru┼ítvenim mre┼żama, kao i iz medija. Ocenjivano je ┼íest oblasti: planirani rashodi kampanje, prisustvo na internetu i planirani tro┼íkovi prisustva na internetu, uplate/isplate na posebnom ra─Źunu za finansiranje izborne kampanje, struktura planiranih prihoda, spisak predizbornih doga─Ĺaja i izborni timovi, volonteri i anga┼żovane PR i marketin┼íke agencije …