Stranke ne objavljuju podatke o izvorima i troškovima izborne kampanje

Transparentnost finansiranja svih u─Źesnika u predizbornoj kampanji za izbore zakazane za 21. jun je na veoma niskom nivou, sa prose─Źnom ocenom 1,4, od mogu─çih maksimalnih pet, pokazalo je danas predstavljeno rangiranje svih u─Źesnika na parlamentarnim izborima koje sprovodi Transparentnost Srbija.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadi─ç izjavio je na konferenciji za novinare da je ovako niska transparentnost posledica, pre svega, nepostojanja zakonske obaveze da svi u─Źesnici u izbornoj kampanji objavljuju podatke o izvorima prihoda i o tro┼íkovima kampanje tokom njenog trajanja.

ÔÇ×Transparentnost Srbija ─çe dati konkretne predloge za dopune Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti kako bi se svi u─Źesnici u izborima obavezali da objavljuju klju─Źne podatke o prihodima i rashodima u vreme trajanja izborne kampanjeÔÇť, rekao je Nenadi─ç i podetio da su ovakve zakonske izmene planirane jo┼í 2013. godine, ali da do danas to nije ispunjeno.

Srbija ima pravila o finansiranju izbornih kampanja, koja predvi─Ĺaju javnost pojedinih informacija. To se posti┼że kroz objavljivanje izve┼ítaja o tro┼íkovima izborne kampanje. Me─Ĺutim, glavni problem je to ┼íto se ovi izve┼ítaji podnose tek 30 dana nakonprogla┼íenja kona─Źnih rezultata izbora.

Istra┼żivanje transparentnosti finansiranja izborne kampanje se sprovodi u saradnji sa Transparency International ─îe┼íka po metodologiji koju ova organizacija ve─ç sedam godina redovno primenjuje na izborima u toj zemlji, a primenjivana je i na izborima u Slova─Źkoj. Metodologija je prilago─Ĺena zakonskom okviru, standardima i praksi u Srbiji.

Podaci su prikupljani iz upitnika poslatih svim politi─Źkim subjektima, sa njihovih sajtova i profila na dru┼ítvenim mre┼żama, iz medija. Ocenjivano je ┼íest oblasti: planirani rashodi kampanje, prisustvo na internetu i planirani tro┼íkovi prisustva na internetu, uplate/isplate na posebnom ra─Źunu za finansiranje izborne kampanje, struktura planiranih prihoda, spisak predizbornih doga─Ĺaja i izborni timovi, volonteri i anga┼żovane PR i marketin┼íke agencije.

ÔÇ×Odziv na upitnik koji smo poslali bio je izuzetno mali, ┼íto smo donekle i o─Źekivali, jer, ne samo da ovo istra┼żivanje radimo prvi put nego su njime postavljeni i izuzetno visoki standardiÔÇť, rekao je Zlatko Mini─ç, i dodao da ─çe Transparentnost Srbija nastaviti sa ovom praksom u narednim izbornim ciklusima i boriti se da ona postane sastavni deo izbora.

Od 21 liste, sve su dobile su ocenu izme─Ĺu 1 i 2, osim liste Za Kraljevinu Srbiju, koja je ocenjena sa 2,5 zahvaljuju─çi tome ┼íto je jedina imala objavljenu listu i strukturu planiranih tro┼íkova za kampanju. Ocenu iznad 1 (jedan) uglavnom su dobile one stranke koje su imale dostupnu najavu doga─Ĺaja tokom izborne kampanje i to naj─Źe┼í─çe na dru┼ítvenim mre┼żama. U nekoliko slu─Źajeva bili su dostupni i drugi podaci, ali i tada kroz izjave zvani─Źnika medijima. Zbog toga samatramo da je va┼żno da mediji postavljaju strankama ova pitanja, kako bi se stvorila atmosfera da neki od ovih stanarda postanu i zakonska obaveza.

Po re─Źima Ondr┼żeja Cakla iz TI ─îe┼íka, na po─Źetku ovog istra┼żivanja u ─îe┼íkoj, tako─Ĺe nije bilo velikog odziva stranaka, ali mnogi standardi su postali deo zakona 2016. godine, i pokazalo se da transparentnost doprinosi i uspe┼ínosti stranaka. ÔÇ×Sada idemo i dalje, postavljamo nove i jo┼í vi┼íe standardeÔÇť, dodao je on, i kao primer naveo da se sada tra┼żi i objavljivanje podataka o kori┼í─çenju dru┼ítvenih mre┼ża i povezanih tro┼íkova u izbornoj kampanji.ÔÇť

ÔÇ×Stranke uvi─Ĺaju zna─Źaj transparentnosti, i dobro je biti u dijalogu sa njima, a ne u antagonisti─Źkom odnosu, jer i strankama je u interesu da se predstave bira─ŹimaÔÇť, zaklju─Źio je Onder Cakl.

Istra┼żivanje je deo projekta “OPPOFIN – OPen POlitical FINances ÔÇô Open accces to information as a main vehicle for transparency of election campaigns in Serbia”, u okviru programa “Transition Promotion Program” Ministarstva spoljnih poslova ─îe┼íke. 

Detaljni rezultati istra┼żivanja organizacijeTransparentnost Srbija mogu se na─çi na sajtu TS na adresi:┬áhttps://transparentnost.org.rs/index.php/sr/projekti/189-transparentnost-finansiranja-izborne-kampanje

Snimak konferencije dostupan je na našem YT kanalu: https://www.youtube.com/watch?v=-h9WS0ejvh0