Preliminarni finansijski izveštaji

Naizgled bitna novina jeste uvo─Ĺenje obaveze u─Źesnika izborne kampanje da pored kona─Źnog podnose i preliminarni izve┼ítaj o finansiranju kampanje. Ovo re┼íenje jeste u skladu sa preporukom ODIHR-a, ali je su┼ítinski pogre┼íno na vi┼íe na─Źina i njegov u─Źinak ─çe biti gotovo nikakav. Izve┼ítaj se podnosi sa stanjem od 15 dana pre izbora. Me─Ĺutim, do tada ─çe u─Źesnici platiti tek zanemarljiv deo tro┼íkova kampanje. U stvari, iskustvo pokazuje da se ve─çina tro┼íkova izborne kampanje pla─ça tek nakon odr┼żavanja samih izbora.

Ipak, to ne zna─Źi da je transparentnost podataka nebitna. Naprotiv, treba prona─çi adekvatno re┼íenje da se ona obezbedi. Sve kampanje se moraju finansirati sa jednog posebnog ra─Źuna. Stranke od svojih banaka dobijaju dnevne izvode o prometu sa tog ra─Źuna. Umesto pravljenja posebnih izve┼ítaja, mogla bi se propisati jednostavna obaveza svakodnevnog objavljivanja tih izvoda, eventualno uz za┼ítitu nekih li─Źnih podataka (na primer broj ra─Źuna fizi─Źkog lica koje je uplatilo prilog). Naime, re─Ź je o podacima koji su u principu javnog karaktera, koji su i sada dostupni, ali tek u izve┼ítaju. Jo┼í zanimljivije re┼íenje postoji u ─îe┼íkoj, gde su stvari ure─Ĺene tako da same banke omogu─çavaju dnevni uvid u partijske ra─Źune.

U Srbiji bi ─Źak i ovo bilo nedovoljno da javnost stekne adekvatan uvid u finansiranje kampanje dok ona traje. Po┼íto znamo da se velika ve─çina tro┼íkova kampanje pla─ça naknadno, daleko ve─çi zna─Źaj bi imalo objavljivanje informacija o preuzetim finansijskim obavezama ─Źak i ako one nisu pla─çene. Na primer, svako od u─Źesnika kampanje zna ili bi trebalo da zna, koliko je ugovorio televizijskih reklama i bilborda, koliko je anga┼żovao autobusa za prevoz u─Źesnika mitinga i sli─Źno. Svi ti podaci bi morali biti poznati i pre izbornog dana, i nema razloga zbog ─Źega bi gra─Ĺani informacije o tome dobijali tek mesec dana nakon izbora. Prakti─Źan zna─Źaj objavljivanja ovih podataka, kako za gra─Ĺane koje zanima cena kampanje, tako i za kontrolu koju vr┼íi Agencija za spre─Źavanje korupcije, bi bio veliki. Naime, objavljivanje tih podataka bi bitno suzilo mogu─çnost da se podaci o prihodima, a naro─Źito o tro┼íkovima kampanje prilago─Ĺavaju budu─çoj neizvesnoj okolnosti ÔÇô uspehu politi─Źkog subjekta na izborima, a u cilju izbegavanja zakonske obaveze da se neutro┼íeni deo bud┼żetskih dotacija vrati u bud┼żet ili zarad drugih vidova kr┼íenja ZFPA.