Intenzivna funkcionerska kampanja, veÄe uÄeÅ”Äe državnih funkcionera u stranaÄkim aktivnostima nego u prethodnim izbornim ciklusima i medijska dominacija Aleksandra VuÄiÄa i njegove liste kroz kombinaciju funkcionerske kampanje, izjava i gostovanja na TV-u i oglaÅ”avanja, glavne su karakteristike prve Äetiri nedelje od raspisivanja parlamentarnih izbora, pokazalo je danas predstavljeno istraživanje Transparentnosti Srbija.
Å to se ovih odlika tiÄe, u praksi se niÅ”ta nije promenilo nakon 3. marta i raspisivanja predsedniÄkih izbora. TakoÄe, dosadaÅ”nji tok kampanje pokazuje da izmene zakona, usvojene poÄetkom godine, nisu dovele do promene postupanja funkcionera, saopÅ”tio je saradnik TS Zlatko MiniÄ na konferenciji za novinare u Medija centru.
On je istakao da je ukupni broj promotivnih aktivnosti za 26 funkcionera iz uzorka, u prvih 26 dana kampanje, bio za 58 odsto veÄi nego u istom periodu pre godinu dana, kada nije bilo izbora. Dodao je da je broj promotivnih aktivnosti 10 najaktivnijih funkcionera viÅ”e nego udvostruÄen ā poveÄan je za 118 odsto.
Kao i u nekoliko prethodnih izbornih ciklusa, najagilniji je bio Goran VesiÄ sa 32 promotivne aktivnosti, dvostruko viÅ”e nego pre godinu dana. Vanja UdoviÄiÄ je u ovom periodu imao 28 promotivnih aktivnosti, Å”to je do sada nezabeležen rast u odnosu na uporedni neizborni period, s obzirom na to da je tada imao samo jednu takvu akciju, naveo je MiniÄ.
I u ovoj kampanji zabeleženo je ākombinovanjeā funkcionerske kampanje i stranaÄkih aktivnosti ā funkcioneri u nekom mestu borave na promotivnoj aktivnosti, kao državni zvaniÄnici, a potom održe stranaÄki miting. Takve kombinacije bile su karakteristiÄne za predsednika Srbije i SNS-a Aleksandra VuÄiÄa. On je za ovih 26 dana imao 11 promotivnih aktivnosti ā otvaranja objekata ili polaganja kamena temeljaca od toga samo u proÅ”loj nedelji Å”est, ukazao je on.
Programski direktor TS Nemanja NenadiÄ izjavio je da je, iako se za predsedniÄke i parlamentarne izbore 2022. Iz budžeta izdvaja najveÄa suma novca do sada (oko 15,7 miliona evra), u prve tri nedelje kampanje potroÅ”eno manje od 10% tog novca, a kampanju je u znaÄajnijem obimu vodila samo SNS, koja je u ovom periodu imala oglaÅ”avanje na TV stanicama i FB vredno najmanje 600 hiljada evra.
Zapažen je znaÄajan porast oglaÅ”avanja na druÅ”tvenim mrežama, koje nije adekvatno regulisano. VeÄina TV stanica je poÅ”tovala zakonsku obavezu objavljivanja cenovnika, ali je zakonodavac propustio da takvu obavezu propiÅ”e i za oglaÅ”avanje u drugim vrstama medija, rekao je NenadiÄ i naveo da je u prve tri nedelje kampanje za parlamentarne izbore jedino SNS emitovala oglase na TV stanicama, iako je u to doba veÄ bilo proglaÅ”eno joÅ” deset izbornih lista.
Kao je ocenio, to se može povezati sa Äinjenicom da veÄina partija ne raspolaže znaÄajnim sredstvima i da se oslanja na budžetske dotacije koje Äe stiÄi tek pet dana nakon Å”to bude utvrÄen spisak svih uÄesnika izbora.
Prema procenama Transparentnosti Srbije, ukupna vrednost reklama SNS u tom periodu bila je izmeÄu 61 i 86 miliona dinara (517.000 do 728.000 evra). Procena varira zato Å”to u ovom trenutku nije poznato da li Äe ova partija steÄi pravo na maksimalne koliÄinske popuste. U istom periodu zabeleženi su zakupljeni termini SPS na dve kablovske TV stanice, kao i jedan zakupljeni termin narodnog poslanika Vladimira ÄukanoviÄa na TV Happy, ali za ovu vrstu oglaÅ”avanja nisu objavljeni cenovnici.
NenadiÄ je rekao da Äe za finansiranje kampanje biti iz budžeta ukupno plaÄeno 922 miliona dinara za parlamentarne i joÅ” toliko za predsedniÄke izbore. NajveÄi deo tih gotovo 15,7 miliona evra pripaÅ”Äe onim listama koje preÄu cenzus i predlagaÄu pobednika na predsedniÄkim izborima. Ipak, i novac koji Äe dobiti manje uspeÅ”ni uÄesnici u izbornoj trci nije nimalo zanemarljiv i omoguÄiÄe vidljivu kampanju.
S obzirom na to da je broj kandidata i listama manji nego Å”to je bio na ranijim izborima (trenutno 16 izbornih lista i najviÅ”e 8 predsedniÄkih kandidata), Äak i one partije i koalicije koje ne preÄu cenzus, ali osvoje barem jedan odsto glasova, dobiÄe iz budžeta 588.000 evra za kampanju. Stranke koje imaju predsedniÄkog kandidata i uspeju da preÄu magiÄnih tri odsto dobiÄe ukupno 738.000 evra za kampanju, a one koje osvoje 30 mandata milion i 152.000 evra. Ukoliko neka lista osvoji polovinu mandata u SkupÅ”tini a njen kandidat pobedi veÄ u prvom krugu predsedniÄkih izbora, dobiÄe iz budžeta Äak 7.645.000 evra, obrazložio je NenadiÄ.
On je naveo da je karakteristika ove izborne kampanje znaÄajan porast partijske promocije putem druÅ”tvenih mreža i na internetu. Prema podacima koje je objavio Facebook, vrednost direktnog oglaÅ”avanja sa raznih naloga vladajuÄe SNS i njenih funkcionera u proteklih mesec dana bila je blizu 80.000 evra, Äemu bi trebalo pridodati i oglaÅ”avanje vredno preko 10.000 sa nekoliko naloga preko kojih se promoviÅ”e ova stranka ili kritikuju njeni protivnici (npr. āPristojna Srbijaā, āVolimo srpsku opozicijuā).
Snimak konferencije možete preuzeti saĀ YT kanala TS.