Izveštaj Evropske komisije podudaran sa nalazima prEUgovora: brojne aktivnosti, slabi rezultati u osnovnom klasteru

Novi izve┼ítaj Evropske komisije ocenjuje napredak Srbije u poglavljima 23 i 24 kao ograni─Źen. ─îak i u oblastima gde su u 2021. godini ubrzane reformske aktivnosti, rezultati se tek o─Źekuju. Upozorava se na politi─Źku polarizaciju, netoleranciju vlasti na kritiku, politi─Źki uticaj na pravosu─Ĺe i medije, dok su finalni rezultati u borbi protiv korupcije na visokom nivou i borbi protiv organizovanog kriminala slabiji u odnosu na prethodne godine, saop┼ítila je koalicija PrEUgovor.

Evropska komisija objavila je 19. oktobra godi┼ínji izve┼ítaj o Srbiji. Izve┼ítaj pokriva period od juna 2020. do juna 2021. godine, ali se u nekim segmentima osvr─çe i na razvoj doga─Ĺaja sve do sredine oktobra. Ovo je prvi izve┼ítaj ra─Ĺen po novoj metodologiji pro┼íirenja, koja grupi┼íe poglavlja u klastere.

ÔÇ×NAJBOLJI IZVE┼áTAJÔÇť SA OGRANI─îENIM NAPRETKOM U KLJU─îNIM OBLASTIMA

Premijerka Ana Brnabi─ç ocenila je da je izve┼ítaj ÔÇ×daleko boljiÔÇť u odnosu na prethodnih nekoliko godina. Komesar za pro┼íirenje Oliver Varhelji istakao je pozitivnu ocenu reformskih napora Srbije predstavljaju─çi paket pro┼íirenja u Odboru za spoljne poslove Evropskog parlamenta, uz preporuku da Srbija otvori preostala poglavlja u klasterima 3 (Konkurentnost i inkluzivni rast) i 4 (Zelena agenda i odr┼żiva povezanost). Komisija ocenjuje da je postignuta op┼íta ravnote┼ża izme─Ĺu napretka u oblasti vladavini prava i normalizacije odnosa s Kosovom, s jedne strane, i napretka u tehni─Źkim aspektima ostalih poglavlja, s druge.

Evropska komisija u svojoj komunikaciji nastoji da naglasi pozitivne aspekte reformskih aktivnosti Vlade Srbije, u kontekstu neubedljivih poruka sa nedavnog samita EU-Zapadni Balkan na Brdu kod Kranja i zastoja u politici pro┼íirenja koji se negativno odra┼żava na ceo region. Srbija nije otvarala nova poglavlja od kraja 2019. godine, a jo┼í se ─Źeka po─Źetak pristupnih pregovora EU sa Albanijom i Severnom Makedonijom.

Detaljno ─Źitanje izve┼ítaja o Srbiji, me─Ĺutim, ukazuje na iste probleme u kriti─Źnim oblastima u klasteru 1 (Osnove), a koje su i dalje lo┼íe ocenjene – sa ÔÇ×izvesnim nivoom pripremljenostiÔÇť i ÔÇ×ograni─Źenim napretkomÔÇť u izve┼ítajnom periodu, ┼íto odgovara oceni 2 od 5. Prose─Źna ocena za sva poglavlja je ne┼íto bolja, pribli┼żno 3 od 5. Najkriti─Źnije oblasti ostaju: nezavisnost pravosu─Ĺa, borba protiv korupcije, sloboda medija, procesuiranje ratnih zlo─Źina i borba protiv organizovanog kriminala. Ozbiljni problemi ko─Źe i reformu javne uprave.

Prema oceni koalicije prEUgovor u poslednjem Alarm izve┼ítaju, nova Vlada je u 2021. godini pokrenula niz aktivnosti da bi nadoknadila prethodnu izgubljenu godinu, ali jo┼í se ne vide rezultati niti postoji politi─Źka volja za sprovo─Ĺenje su┼ítinskih reformi mimo ÔÇ×┼ítikliranja stavkiÔÇť radi dobijanja prelazne ocene iz Brisela.

Izve┼ítaj Evropske komisije potvr─Ĺuje niz problema na koje je ukazala i koalicija prEUgovor, osvr─çe se na zapo─Źete procese i sprovedene aktivnosti, ali jo┼í uvek ne vidi opipljive rezultate. I pored konstatovanja negativnih ─Źinjenica, izbegava da daje o┼ítre kritike. Tako─Ĺe, izve┼ítaj se oslanja na nove rokove iz revidiranih akcionih planova za poglavlja 23 i 24 iz 2020. godine, zbog ─Źega su izostale prethodno ─Źeste kritike o ÔÇ×ozbiljnom ka┼ínjenjuÔÇť u sprovo─Ĺenju mera.

POLITI─îKI KRITERIJUMI – RASTU─ćA POLARIZACIJA I NAPADI NA NEISTOMI┼áLJENIKE

Kada je re─Ź o demokratiji, izve┼ítaj upozorava na klimu rastu─çe politi─Źke polarizacije, ogromnu dominaciju vladaju─çe koalicije i odsustvo opozicije iz parlamenta i va┼żnih dru┼ítvenih procesa, zapaljivu retoriku protiv neistomi┼íljenika u medijima i skup┼ítinskim raspravama. Na meti napada na┼íli su se ne samo opoziconi politi─Źari, ve─ç i istra┼żiva─Źki mediji, ugledni pojedinci sa kriti─Źkim stavom, organizacije civilnog dru┼ítva, ─Źak i ─Źlanovi Evropskog parlamenta. Usvajanje Kodeksa pona┼íanja nije umanjilo ovu lo┼íu praksu. Pozitivno je smanjenje hitnih zakonodavnih postupaka i organizovanje javnih slu┼íanja, dok odnos Skup┼ítine sa nezavisnim institucijama treba bitno unaprediti.

U pogledu izbornih pravila, nagla┼íeno je da je Srbija tek po─Źela da radi na ispunjenju preporuka ODIHR-a,  te da one moraju da se ÔÇ×sprovode na inkluzivan i transparentan na─Źin, zasnovan na politi─Źkom konsenzusu i daleko pre najavljenih izbora 2022. godineÔÇť. Pominje se i nedavno formiranje Privremenog nadzornog tela za pra─çenje medija tokom izborne kampanje, kao rezultat me─Ĺupartijskog dijaloga uz posredovanje grupe evropskih poslanika, a nije bilo vremena da se razmotre problemi realizacije tog re┼íenja. Naime, Vlada Srbije nema ovla┼í─çenja da formira telo koje ─çe se baviti poslovima iz nadle┼żnosti drugih institucija. prEUgovor podse─ça i da se Zakon o finansiranju politi─Źkih aktivnosti menja tajno, dok se u Izve┼ítaju samo konstatuje da ovaj zakon treba menjati.

Odnos institucija prema civilnom dru┼ítvu lo┼íe je ocenjen uprkos naporima novoformiranog Ministarstva za ljudska i manjinska prava i dru┼ítveni dijalog – od nezadovoljavaju─çeg uklju─Źivanja u izradu propisa, preko zloupotrebe protivteroristi─Źkih propisa za zastra┼íivanje kriti─Źkih organizacija, do verbalnih napada.

U oblasti reforme javne uprave, zamerke su vidljive zbog bud┼żetske netransparentnosti, velikih diskrecionih ovla┼í─çenja ─Źelnika institucija u kadrovskim odlukama, ─Źestog ─çutanja javne uprave i kr┼íenja na─Źela dobre uprave (┼íto se vidi u praksi Poverenika za informacije od javnog zna─Źaja i Za┼ítitnika gra─Ĺana). Ozbiljnu zabrinutost i poziv na hitno postupanje, kao najo┼ítrije ocene u re─Źniku Evropske komisije, izaziva nastavak (─Źak i retroaktivnog) postavljanja javnih slu┼żbenika u v.d. statusu. ┼átavi┼íe, odnosu na 2020. godinu procenat slu┼żbenika na vi┼íim pozicijama u javnoj upravi je porastao na 62%, ┼íto podriva integritet institucija.

POGLAVLJE 23 – NEZNATNO BOLJA OCENA USLED ODMRZNUTOG PROCESA USTAVNIH IZMENA

Nastavljaju se pritisci i napadi na sudije i tu┼żioce, kao i nedopustivo komentarisanje sudskih postupaka od strane najvi┼íih javnih funkcionera. Pozitivan je pomak napravljen kada je re─Ź o procesu izrade ustavnih amandmana u oblasti pravosu─Ĺa, sa ciljem uklanjanja prisutnog politi─Źkog uticaja na ovu granu vlasti. Me─Ĺutim, da rezultati jo┼í nisu postignuti govori i to da sve ranije preporuke i dalje va┼że i tek treba da se ispune. Izve┼ítaj navodi i da je Venecijanska komisija o nacrtu ustavnih amandmana 15. oktobra dala povoljno mi┼íljenje, te da se referendum o izmenama Ustava planira za decembar 2021. Ipak, prEUgovor podse─ça da tek treba da se postupi po preporukama iz ovog Mi┼íljenja, kao i mi┼íljenja Venecijanske komisije na Nacrt zakona o referendumu i narodnoj inicijativi, koji se u Izve┼ítaju uop┼íte ne pominje, te da praksa izmene propisa neposredno pred referendumsku ili izbornu kampanju nije dobra.

Nedostaju rezultati u borbi protiv korupcije na visokom nivou, kao i antikorupciona strategija. Nema sna┼żne politi─Źke volje da se koriste sva ovla┼í─çenja Agencija za spre─Źavanje korupcije, a ozbiljna zabrinutost je izra┼żena zbog ignorisanja Saveta za borbu protiv korupcije, koji je savetodavno telo Vlade.  Afera Kru┼íik navodi se kao primer problema u sistemu uzbunjivanja. Izve┼ítaj pominje i usvajanje autenti─Źnog tuma─Źenja pojma ÔÇ×javni funkcionerÔÇť, kojim se su┼żava krug lica obavezanih novim Zakonom o spre─Źavanju korupcije, ali bez bilo kakve ocene ovog postupka. Zakon o spre─Źavanju korupcije u septembru je menjan po hitnoj proceduri kako bi se ispunile preporuke GRECO do krajnjeg roka u oktobru. Ponovo se prime─çuje zaobila┼żenje Zakona o javnim nabavkama javno-privatnim partnerstvima i izuzecima za projekte od strate┼íkog zna─Źaja.

U oblasti osnovnih prava Izve┼ítaj u dobroj meri odra┼żava stanje – postignut je ograni─Źeni napredak. Zakonski okvir u oblasti antidiskriminacije, rodne ravnopravnosti, za┼ítite ┼żena od nasilja i prava deteta, i kada postoji, treba dalje usagla┼íavati sa tekovinama i standardima EU, a njegova primena je nedosledna. Usvajanje niza strate┼íkih dokumenata se odla┼że, a nu┼żno je obezbediti i odgovaraju─ça finansijska sredstva za njihovo sprovo─Ĺenje i pobolj┼íati prikupljanje podataka, posebno o vi┼íestruko diskriminisanim grupama. Kada je re─Ź o ┼żenama, isti─Źe se nepovoljni uticaj ukr┼ítenih diskriminacija, pogor┼íano krizom COVID-19, za Romkinje, starije, siroma┼íne i ┼żene sa invaliditetom, izbegle i interno raseljene ┼żene. Kada je re─Ź o deci, u najte┼żem polo┼żaju su romska i deca sa smetnjama u razvoju, posebno ona sme┼ítena u ustanove. Govor mr┼żnje, pretnje i nasilje jo┼í uvek su usmereni na branitelje ljudskih prava, LGBTQ i migrante. 

Izve┼ítaj daje prikaz procesa uvo─Ĺenja biometrijskog nadzora u prestonici, uz oslanjanje na (negativno) mi┼íljenje Poverenika za za┼ítitu podataka o li─Źnosti. Ograni─Źen napredak ostaje i u oblasti slobode izra┼żavanja i medija, gde se uo─Źava porast napada i pritisaka na novinare, zatvorenost institucija i zabrinjavaju─çi politi─Źki i ekonomski uticaj na medije.

NEUBEDLJIVI REZULTATI U POGLAVLJU 24

U izve┼ítajnom periodu Republika Srbija je pohvaljena, kao zemlja tranzita, za doprinos upravljanja me┼íovitim migracijskim tokovima ka EU, kao i za sprovo─Ĺenje IBM strategije i akcionog plana. Me─Ĺutim, izve┼ítaj ne daje generalne ocene pojedina─Źnih potpoglavlja u oblasti migracija i azila, niti kvalitativni osvrt  na efekte sprovedenih aktivnosti i ostvarenih promena koje su istaknute u ovim oblastima.

U oblasti reforme policije, klju─Źnog preduslova za Poglavlje 24, u avgustu 2021. godine predlo┼żeni pa brzo potom povu─Źeni Nacrt zakona o unutra┼ínjim poslovima nema ni pomena u Izve┼ítaju. Me─Ĺutim, i ovde ostaju iste preporuke o potrebi za novim zakonom koji bi trebalo da, izme─Ĺu ostalog, otkloni politi─Źki uticaj na operativni rad policije, pobolj┼ía saradnju tu┼żila┼ítva i policije, te da unapredi rad Sektora unutra┼ínje kontrole u MUP-u. 

U oblasti borbe protiv organizovanog kriminala Komisija konstatuje ograni─Źeni napredak i ponavlja preporuke iz prethodnih godina. To zna─Źi da rat mafiji, koji se prethodnih godinu dana vodio uglavnom kroz tabloidne medije, nije ostavio puno utiska na briselske revizore koji i dalje insistiraju na istim stvarima. Srbija mora da pove─ça broj finalnih presuda, unapredi istrage i pre─Ĺe na strate┼íki pristup borbe protiv velikih organizovanih kriminalnih grupa sa me─Ĺunarodnim uticajem i zna─Źajnom imovinom, umesto sada┼ínjeg pristupa koji se fokusira na pojedina─Źne slu─Źajeve. 

Izve┼ítaj navodi ve─çinu va┼żnih ─Źinjenica kada je u pitanju borba protiv trgovine ljudima. U Srbiji je i dalje najprisutnija trgovina ljudima u svrhu seksualne eksploatacije, kao i radna eksploatacija. Posebno je va┼żno ┼íto je istaknuta revolucionarna odluka Ustavnog suda iz marta 2021, kao i obrazlo┼żenje iste. Izve┼ítaj nagla┼íava da i dalje izostaju presude za trgovinu ljudima u formi organizovanog kriminala, status posebno osetljivog svedoka retko se dodeljuje, niti se dodeljuje nadoknada ┼ítete ┼żrtvama iako postoji zakonski okvir za to. Centar za za┼ítitu ┼żrtava trgovine ljudima radi, ali Prihvatili┼íte je zatvoreno, te sme┼ítaj ┼żrtava ostaje jedan od najve─çih problema. Tako─Ĺe, kasni se sa usvajanjem Akcionog plana za period 2021-2022.

Potvr─Ĺene su preporuke prEUgovora da nova nacionalna strategija za spre─Źavanje i borbu protiv terorizma treba da obuhvati sve oblike radikalizacije i nasilnog ekstremizma (bez obzira na politi─Źke, verske ili etno-nacionalisti─Źke uzroke). Nadzor nad sprovo─Ĺenjem strategije jo┼í ne funkcioni┼íe. Izostaju aktivnosti na terenu radi spre─Źavanja politi─Źkog i etnonacionalisti─Źkog ekstremizma, nasilja u sportu, niti su istra┼żene mogu─çe veze izme─Ĺu desnog ekstremizma i navija─Źkih grupa.

Izve┼ítaj se na vi┼íe mesta osvr─çe na ÔÇ×slu─Źaj SpisakÔÇť iz jula 2020. godine, navode─çi ocene me─Ĺunarodnih ekspertskih tela da je re─Ź o zloupotrebi ovla┼í─çenja Uprave za spre─Źavanje pranja novca radi zastra┼íivanja kriti─Źara vlasti i pritiska na civilno dru┼ítvo. Preporuka Evropske komisije s tim u vezi je, prema mi┼íljenju prEUgovor koalicije, preblaga i svodi se na to da ÔÇ×Uprava (kao i drugi organi sprovo─Ĺenja zakona) treba da pobolj┼íaju svoje ve┼ítine komunikacije prema medijima i javnostiÔÇť.

PrEUgovor podse─ça da polugodi┼ínji ÔÇ×non-pejperÔÇť Evropske komisije o stanju u poglavljima 23 i 24 iz maja 2021. do sada nije objavljen na sajtu Ministarstva za evropske integracije, za razliku od dosada┼ínje dobre prakse.

Naredni Alarm izveštaj koalicije prEUgovor o napretku Srbije u klasteru 1 biće objavljen u novembru 2021.

O prEUgovoru

Koalicija prEUgovor je mre┼ża organizacija civilnog dru┼ítva osnovana radi pra─çenja politika koje se odnose na pregovore o pristupanju Srbije Evropskoj uniji, sa posebnim naglaskom na poglavlja 23 (Pravosu─Ĺe i osnovna prava) i 24 (Pravda, sloboda i bezbednost). Cilj prEUgovora je da pomogne da se proces pristupanja EU iskoristi za ostvarenje su┼ítinskog napretka u daljoj demokratizaciji srpskog dru┼ítva.

Koaliciju prEUgovor ─Źine: ASTRA – Akcija protiv trgovine ljudima, Autonomni ┼żenski centar (A┼ŻC), Beogradski centar za bezbednosnu politiku (BCBP), Centar za istra┼żiva─Źko novinarstvo Srbije (CINS), Centar za primenjene evropske studije (CPES), Grupa 484 i Transparentnost Srbija (TS).

Glavni proizvod prEUgovora je polugodi┼ínji izve┼ítaj o napretku Srbije u poglavljima 23 i 24.

Aktivnosti prEUgovora mo┼żete pratiti na sajtufejsbuku i tviteru.