Intenzivna funkcionerska kampanja odnela primat nad predstavljanjem izbornih lista

Monitoring Transparentnosti Srbija pokazuje da je intenzivna funkcionerska kampanja pred junske parlamentarne izbore zasenila predstavljanje lista učesnika izbora. Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglaÅ”avanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani,  te ogroman broj promotivnih aktivnosti drugih zvaničnika koji ne propuÅ”taju priliku da pomenu Aleksandra Vučića. Pri tome se istovremeno promoviÅ”u i lokalni zvaničnici.

Predsednik, premijerka, dvoje potpredsednika Vlade (Mihajlović i Dačić) i trojica ministara (Vulin, Å arčević i Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, Å”to je oko 50% viÅ”e nego tokom istog perioda u 2019. godini. Pri tome treba pomenuti da je u tom periodu u 2019. godini broj  promotivnih događaja bio izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije “Budućnost Srbije” u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri.

Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu “prekida” tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti, Mladen Å arčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17.

Promotivne aktivnosti, međutim, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.

Na naslovnim stranicama Å”tampe (11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova) Aleksandar Vučić je bio dominantan. Pojavio se od 6. marta do danas (računajući i period vanrednog stanja) 324 puta, od toga 275 u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom. Glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.

Drugi zvaničnici SNS i  partija sa listačiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu. U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se naÅ”li samo na naslovnim stranicama lista “Danas” (u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list “Vesti”).

Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema. Vuk Jeremić i BoÅ”ko Obradović, mogu da se pohvale sa ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu.

Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS naÅ”li su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.

SNS oglasna kampanja potpuno je personifikovana u Vučiću. Iako je Vučić predsednik Srbije, 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje  – “Glasajte za čoveka koji radi a naÅ”u decu ā€“ Aleksandar Vučić za naÅ”u decu”.

UčeŔće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji je intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tiÅ”ine. Ukupan broj promotivnih događaja je niži od drugih funkcionera, ali su one znatno vidiljvijije u medijima.

S druge strane, svi preostali funkcioneri – predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici JP, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčeŔće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglaÅ”avanje.

Istovremeno se kroz funkcionersku kampanju najviÅ”ih zvaničnika obavlja i kampanja za lokalne izbore, jer u druÅ”tvu sa državnim zvaničnicima (članovi vlade, direktori republičkih javnih preduzeća) u promotivnim aktivnostima nastupaju i predsednici opÅ”tina i gradonačelnici

Slično je i sa JP – ilustrativan je niz promotivnih aktivnosti vd direktora EPS-a sa predsednicima opÅ”tina u poslednjih desetak dana kampanje.

U predizbornim blokovimaTV stanice ne vrÅ”e predstavljanje programa izbornih lista, već ih puÅ”taju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju. Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS, ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora.

Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra Vučića, koji je centralna figura SNS-a u kampanji na svim izbornim nivoima, i vesti o aktivnostima ministara. Pored priloga o njegovim promotivnim aktivnostima, Vučić se pojavljuje i u prilozima o drugim temama – kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama.

O dominaciji funkcionerske kampanje u odnosu na “ravnopravno predstavljanje svih učesnika” u posebnim izbornim blokovima, svedoči i sledeći primer. U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Å arčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, pri čemu je uglavnom reč o vremenu koje su dobili gradski i opÅ”tinski funkcioneri u dnevniku Studija B. S druge strane, izborni blokovi su ukupno u svih 5 dnevnika trajali svega 1253 sekunde.

Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim   centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dati integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom pnoovo usledile vesti u kojima figuriÅ”u i drugi državni zvaničnici.

Napominjemo da su ovde predstavljeni podaci aktuelnog preseka stanja, za republičke funkcionere koji su bili najistaknutiji tokom kampanje. Kompletni nalazi monitoringa kampanje 30 funkcionera (i na republičkom i na lokalnom nivou) koje smo pratili, zajedno sa konketnim primerima funkcionerske kampanje i primerima krŔenja zakona, podacima o prijavama koje je podnosila Transparentnost Srbija, analizom postupanja pojedinih organa, analizom naslovnih stranica i centralnih informativnih emisija pet TV stanica biti predstavljena u sedmici posle izbora.