Preliminarni izveštaji o finansiranju kampanje

Preliminarni izve┼ítaji kao preporuka ODIHR: Jedna od izmena Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti jeste uvo─Ĺenje obaveze podno┼íenja preliminarnih izve┼ítaja o finansiranju kampanje. Iako je na taj na─Źin formalno ispunjena jedna od preporuka ODIHR, to je u─Źinjeno na na─Źin koji ne omogu─çava zna─Źajno ve─çu transparentnost ovih podataka dok izborna kampanja traje.

Mala korist: Kao ┼íto je TS upozoravala, pravljenje preseka finansija sa stanjem 15 dana pred izbore ne donosi mnogo, zato ┼íto partije ve─çi deo tro┼íkova pla─çaju kasnije, a uglavnom tek posle izbora, kada dobiju prete┼żni deo bud┼żetskih dotacija.

Bud┼żetski avans koji kasno sti┼że: Rok za uplatu dela bud┼żetskih dotacija koji se upla─çuje pre izbora, onima koji su polo┼żili izborno jemstvo, bio je 24.3.2022. za predsedni─Źke (po 46.126.500 dinara) i 27. mart za parlamentarne izbore (po 20.500.667 dinara), to jest, devet, odnosno ┼íest dana pre dana glasanja, tako da preliminarni izve┼ítaji ne obuhvataju ─Źak ni ove prihode stranaka.

Bolje re┼íenje za transparentnost: Zbog toga smo predlagali da se, po uzoru na ─îe┼íku, i u Srbiji uvede sistem transparentnih ra─Źuna, koji bi omogu─çio uvid u prihode i rashode u realnom vremenu, uz za┼ítitu pojedinih li─Źnih podataka (npr. broj ra─Źuna i adresa davalaca priloga). Svi drugi podaci su i ina─Źe javnog karaktera i bili bi objavljeni u finansijskim izve┼ítajima ili bi bili dostupni na osnovu zahteva za pristup informacijama.

Nedoumica ÔÇô tro┼íkovi koji nisu pla─çeni: Ni┼íta manje va┼żno, imaju─çi u vidu da se tro┼íkovi kampanje pla─çaju odlo┼żeno, predlo┼żili smo da se na nesumnjiv na─Źin propi┼íe obaveza izve┼ítavanja, ne samo o izvr┼íenim rashodima, ve─ç i o ugovorenim obavezama (npr. vrednost bilborda ili reklama koje su ugovorene). Ni Zakon, ni Pravilnik koji je doneo direktor Agencije za spre─Źavanje korupcije nisu dovoljno jasni oko toga da li se prijavljuju jedino tro┼íkovi koji su pla─çeni ili i oni koji su jo┼í ÔÇ×na ─ŹekanjuÔÇť. Usled toga, u praksi su mogu─ça razli─Źita tuma─Źenja i situacija u kojoj bi jedna partija prikazala tro┼íak, a druga ne, iako su u istoj situaciji. To se, verovatno i dogodilo, sude─çi po objavljenim podacima.

Koji je bio rok za izve┼ítaje: Iako je po Zakonu rok za podno┼íenje izve┼ítaja ÔÇťsedam dana pre dana izboraÔÇŁ, to jest, subota, 26.3.2022, Agencija za spre─Źavanje korupcije je protuma─Źila da se ovde tako─Ĺe primenjuju pravila za ra─Źunanje rokova iz Zakona o op┼ítem upravnom postupku, pa je kao rok odre─Ĺen prvi naredni radni dan, ponedeljak, 28.3.2022.

Izve┼ítaji nedostupni skoro do po─Źetka izborne ─çutnje: Zakon nije uveo obavezu da sami u─Źesnici u kampanji objave dostavljene izve┼ítaje na svom sajtu, ve─ç samo obavezu Agencije da ih objavi i to u roku od tri dana nakon prijema. Usled tako manjkave odredbe i tuma─Źenja rokova koje o─Źigledno ometa ostvarivanje svrhe ovih izve┼ítaja, krajnji rok za njihovo objavljivanje je bio poslednji dan pred nastupanje izborne ti┼íine (31.3.2022).

Time je prakti─Źno onemogu─çeno bilo kakvo analiti─Źko izve┼ítavanje medija o tome na koji na─Źin su podnosioci izbornih lista i predlaga─Źi kandidata ispunili svoju zakonsku obavezu, kao i mogu─çnost da veliki broj gra─Ĺana koje bi to zanimalo sazna ne┼íto o tro┼íkovima i izvorima finansiranja kampanje kojoj su bili izlo┼żeni prethodnih mesec i po dana.

Taj nedostatak je utoliko ve─çi kada se zna da ─çe daleko najve─çi deo te kampanje platiti sami ti gra─Ĺani, jer se iz bud┼żeta ove godine za predsedni─Źke i parlamentarne izbore distribuira rekordnih 15,7 miliona evra.

Ko je prekr┼íio zakonsku obavezu: Do dana izbora na sajtu Agencije je bilo objavljeno ukupno 93 preliminarna izve┼ítaja. Sedam se odnosi na predsedni─Źke izbore, pa se mo┼że zaklju─Źiti da su obavezu ispunili svi izuzev predlaga─Źa kandidata Mi┼íe Vaci─ça.

Za parlamentarne izbore je objavljeno 15 izve┼ítaja, a obavezu nisu ispunile liste ÔÇ×Muftijin amanetÔÇť (SPP), Alternativa za promene ÔÇô Albanska demokratska alternativaÔÇť, ÔÇ×Romska partijaÔÇť i ÔÇ×Ruski manjinski savezÔÇť. Za beogradske izbore nedostaje jedino lista ÔÇ×Ruskog manjinskog savezaÔÇť. Ostalih 60 izve┼ítaja se odnosi na izbore u drugim gradovima i op┼ítinama.

Koliko je prijavljeno tro┼íkova do sada: Zbirno posmatrano, za predsedni─Źke izbore su zaklju─Źno sa 18. (ili 19, u zavisnosti od tuma─Źenja) martom 2022, prijavljeni tro┼íkovi u visini od 104.710.992 dinara, to jest oko 880 hiljada evra, kao i prihodi od 111,889,644dinara (oko 950 hiljada evra). Za skup┼ítinske izbore prijavljeno je 225.776.210 dinara (oko 1,9 miliona evra) tro┼íkova i za nijansu vi┼íe prihoda (251,042,803 dinara, oko 2,2 miliona evra).

Koji je udeo tro┼íkova kampanje poznat javnosti: Imaju─çi u vidu da je iz donacija prikupljeno i sa stalnih ra─Źuna bilo preneto oko 3,1 miliona evra (od ─Źega ─çe deo biti vra─çen nakon prijema bud┼żetskog novca), kao i ─Źinjenicu da stranke i grupe gra─Ĺana tradicionalno te┼że da pokriju ra─Źunima svaki dinar dobijenog bud┼żetskog novca, mo┼że se pretpostaviti da ─çe ukupni prijavljeni tro┼íkovi kampanje za republi─Źke izbore dosti─çi 18 miliona evra.

To dalje zna─Źi, da je iz objavljenih preliminarnih izve┼ítaja postalo poznato tek oko 15% ukupnih o─Źekivanih tro┼íkova izborne kampanje i da gra─Ĺani kojima su podaci o tro┼íkovima bili bitni za opredeljivanje na izborima nisu imali na raspolaganju ni pribli┼żno ta─Źne i potpune informacije, sve i da su ih sami tra┼żili i prona┼íli na sajtu Agencije.

Verodostojnost izve┼ítaja ÔÇô ukupni iznosi: Tako bi, na primer, gra─Ĺani mogli da zaklju─Źe da je kampanja SNS na obe vrste republi─Źkih izbora, u periodu od 15.2. do 18.3.2022, bila tek za nijansu skuplja od kampanje koju vodi SPS za parlamentarne izbore (104 naspram 93 miliona dinara), ┼íto je veoma daleko od stvarnog stanja kada se uzmu u obzir opa┼żene promotivne aktivnosti u kampanji. Ako bi se sudilo po ovim izve┼ítajima, u ukupnim tro┼íkovima kampanje je SNS u─Źestvovala sa svega 31%, dok je u stvarnosti procenat verovatno bio barem dvostruko ve─çi, SPS sa skoro 30%, Dveri sa 13%, koalicija Moramo sa 8,3%, DSS sa 3,8%, a manjinske SVM i SDA sa ─Źak 4,3, odnosno 3,4 procenata.

Reagovanje SNS: 1. aprila 2022. informativna slu┼żba SNS, verovatno reaguju─çi na procene pojedinih tro┼íkova kampanje koje je dan ranije iznela TS, saop┼ítila je da su ukupni izdaci politi─Źke kampanje ÔÇ×zaklju─Źno sa 31.3.2022.ÔÇť (poslednji dan kampanje) bili 339.877.618 dinara (oko 2,9 miliona evra). Prema procenama TS, vrednost TV reklama za ovu stranku sa obra─Źunatim popustima prema┼íuje 4 miliona evra. Stoga nije jasno da li je SNS iznela samo podatak o tro┼íkovima kampanje koji su pla─çeni do 31.3, ili samo tro┼íkove koji se odnose na jednu vrstu izbora (npr. parlamentarnih).

┼áta je prikazano od tro┼íkova TV reklama: Iskrivljenoj slici koja bi se stekla na osnovu preliminarnih izve┼ítaja najvi┼íe doprinosi to ┼íto je prijavljen veoma mali deo tro┼íkova TV reklama. Njihov udeo u preliminarnim izve┼ítajima je svega 16,09%, a na osnovu prethodnih iskustava se mo┼że o─Źekivati da ─çe u finalnim izve┼ítajima iznositi oko polovine ukupnih rashoda kampanje.

SNS se gotovo jedina reklamirala na TV stanicama prvih nedelja kampanje, ali je prijavila samo pla─çanja za oglase na B92, Prvoj i regionalnim TV stanicama, dok ogla┼íavanje na RTS, Pink i Happy, koje se tako─Ĺe dogodilo u periodu na koji se odnosi izve┼ítaj, nije navedeno. Zanimljivo je, me─Ĺutim, da je za razliku od SNS, SPS naveo tro┼íkove ogla┼íavanja na RTS, a sli─Źno su u─Źinili i predlaga─Źi kandidata Pono┼ía, Jovanovi─ça i Obradovi─ça.   

Bilbordi: ─îini se da su znatno bli┼że realnim prijavljeni tro┼íkovi zakupa bilborda u ovom periodu, gde je suma prema┼íila 400 hiljada evra. Me─Ĺutim, manje od ┬╝ ovako prijavljenih tro┼íkova odlazi na kampanje koje je vodila SNS, iako je u stvarnosti zastupljenost bilborda kandidata ove stranke bila natpolovi─Źna u prvim nedeljama kampanje. Bilbord kampanje u vrednosti od izme─Ĺu 40 i 50 hiljada evra prijavili su koalicija ÔÇ×MoramoÔÇť i ÔÇ×DveriÔÇť.

Javni doga─Ĺaji: SPS je prijavila najvi┼íe tro┼íkova u vezi sa organizacijom javnih doga─Ĺaja u kampanji (preko 20 miliona dinara). Za nijansu manje je prijavila SNS ÔÇô 12 miliona za predsedni─Źke izbore i 7 za parlamentarne.

Novac sa strana─Źkih ra─Źuna i prilozi: SNS je sa stalnog strana─Źkog ra─Źuna prenela za kampanje 174 miliona dinara. Iako se po Zakonu to tretira kao ÔÇ×finansiranje iz privatnih izvoraÔÇť, taj novac uglavnom poti─Źe iz bud┼żeta (novac koji je stranka dobila za finansiranje rada van kampanje, na osnovu zastupljenosti u Skup┼ítini). Upadljiv je izostanak prikupljanja priloga, iako je re─Ź o stranci koja ima daleko najve─çi broj ─Źlanova i koja se ranije obilato koristila ovim vidom finansiranja.

S druge strane, SPS je prijavila ─Źak 80 miliona dinara priloga fizi─Źkih lica i jo┼í 39 miliona dinara koji poti─Źu sa stalnog strana─Źkog ra─Źuna (odnosno bud┼żetskih dotacija za redovan rad). SRS, koja ve─ç du┼że od dve godine nije zastupljena u nacionalnom parlamentu i ne dobija zna─Źajne bud┼żetske dotacije, o─Źigledno ima sa─Źuvan novac od ranije, pa je prenela sa stalnog ra─Źuna 28,5 miliona dinara. Upola manje novca prenela je i utro┼íila SVM, a Koalicija Albanaca doline 4,4 miliona dinara.

Dobijene priloge su prijavili i DSS (oko 6,7 miliona dinara), liste koje su predvodili Marinika Tepi─ç (3,1 miliona) i Boris Tadi─ç (2,8 miliona), kao i Koalicija ÔÇ×MoramoÔÇť (2,7 miliona) i Dveri (1,4 miliona).

Bez prihoda?: Ni dinar prihoda po bilo kom osnovu nisu prijavili ÔÇ×ZavetniciÔÇť (─Źiji je tro┼íak kampanje do 18. marta navodno bio samo 45 hiljada dinara), koalicija ÔÇ×SuverenistiÔÇť (sa tro┼íkom od 7,3 miliona) i lista ÔÇ×Otete bebeÔÇť. Kod SDA je prihod bio zanemarljiv (81.000), a prijavljeni tro┼íkovi su dosegli ve─ç 11,4 miliona dinara. Zanimljivo je da pomenute liste i predlaga─Źi kandidata (izuzev SDA) nisu naveli ni neke tro┼íkove koji su kod drugih uobi─Źajeni i koji su morali nastati na samom po─Źetku kampanje ÔÇô overa potpisa. 

Istra┼żivanja i komunikacija: Od podataka koji se mogu navesti kao kuriozitet ili kao pitanje koje iziskuje provere izdvajamo veoma velike tro┼íkove istra┼żivanja javnog mnenja u izve┼ítaju ÔÇ×DveriÔÇť (skoro 4 miliona dinara) i odsustvo tro┼íkova komunikacije u izve┼ítajima DSS, Zavetnika i GG Ujedinjeni za Srbiju. 

Putni tro┼íkovi: Ako je verovati izve┼ítajima, najvi┼íe su na putovanja i obilaske Srbije utro┼íile Dveri ÔÇô oko 30 hiljada evra, to jest sedam puta vi┼íe nego sve druge liste i kandidati zajedno. Kako je ovo malo verovatno, ostaje pitanje da li je njihov tro┼íak preuveli─Źan ili je kod drugih partija izostavljen.

Overa potpisa: Razlike u ceni overe potpisa su ogromne ÔÇô od 27 hiljada dinara kod predsedni─Źke kandidatkinje Zavetnika, do 3,2 miliona dinara za kandidata SNS (i 1,5 milion za izbornu listu te stranke).

Internet i dru┼ítvene mre┼że: Ogla┼íavanje na internetu su prijavili jedino ÔÇ×SuverenistiÔÇť, SVM, ÔÇ×MoramoÔÇť i ÔÇ×DveriÔÇť, a ostale tro┼íkove ogla┼íavanja, gde mogu biti uklju─Źene i dru┼ítvene mre┼że (nije propisana posebna rubrika) prijavljuju UZS, ÔÇ×MoramoÔÇť, ÔÇ×DveriÔÇť i lista ÔÇ×Ajmo ljudiÔÇť. Ni dinar tro┼íka u izve┼ítajima za predsedni─Źke i parlamentarne izbore za internet nije prijavila SNS, iako je bila najzastupljenija i kod ovog vida ogla┼íavanja. ÔÇ×Ostali tro┼íkovi ogla┼íavanjaÔÇť ─Źine neobi─Źnu visoku stavku kod SDA Sand┼żaka ÔÇô 4,8 miliona dinara. S druge strane, na dru┼ítvenoj mre┼żi Facebook, su u istom periodu bile registrovani brojni oglasi kojim je promovisana SNS, Dveri, SVM i koalicija ÔÇ×MoramoÔÇť.

Novine i radio: Prijavljene investicije u ┼ítampanim medijima dostigle su 100 hiljada evra, a na radio stanicama skromnih 30 hiljada.

Op┼íti zaklju─Źci: Uvo─Ĺenje obaveze podno┼íenja preliminarnih izve┼ítaja o finansiranju kampanje unekoliko je pove─çalo transparentnost, ali na na─Źin koji ne ostvaruje ┼żeljeni cilj i koji mo┼że voditi pogre┼ínim zaklju─Źcima. Umesto da gra─Ĺani dobiju uvid u cenu kampanje pre odlu─Źivanja na izborima, ve─çina izve┼ítaja je postala javno dostupna tek popodne poslednjeg dana pred nastupanje izborne ti┼íine, tako da je svaka ozbiljna analiza ili diskusija o njima bila nemogu─ça. Ovakva situacija je nastala izme─Ĺu ostalog, usled tuma─Źenja zakonskih rokova na na─Źin koji je suprotan smislu uvo─Ĺenja ove obaveze. Izve┼ítaji prikazuju stanje finansija sa presekom na 15 dana pred izbore, do kada je pla─çen relativno mali deo tro┼íkova ÔÇô prema procenama TS u ovim izve┼ítajima se mogu na─çi podaci tek za oko 15% tro┼íkova kampanje koji ─çe na kraju biti prijavljeni. O─Źigledno je da su stranke koristile razli─Źitu metodologiju prilikom prikazivanja podataka u preliminarnim izve┼ítajima, prilikom prijavljivanja obaveza koje se pla─çaju odlo┼żeno, tako da ovi izve┼ítaji mogu dovesti do pogre┼ínih zaklju─Źaka o ceni kampanje pojedinih u─Źesnika izbora. Pored toga, velike razlike u visini pojedinih tro┼íkova, kao i odsustvo prijavljenih prihoda i rashoda kod nekih u─Źesnika izbora ve─ç sada dovode u pitanje ispravnost finansijskog izve┼ítavanja. Pet u─Źesnika republi─Źkih izbora izve┼ítaje uop┼íte nije podnelo, za ┼íta su propisane nov─Źane kazne. Agencija za spre─Źavanje korupcije jo┼í uvek nije javno saop┼ítila njihove nazive. Iako ne postoji zakonska obaveza da to u─Źini, objavljivanje ovih podataka, odmah nakon isteka roka, moglo je da pove─ça interesovanje javnosti za ovu zakonsku novinu i da pove─ça njene efekte.