Srbija je uÅ”la u novi izborni proces, a da nije reÅ”en ni jedan od problema u oblasti finansiranja kampanje i spreÄavanja zloupotrebe javnih resursa. Å taviÅ”e, nije bilo ni pokuÅ”aja da se odgovori na preporuke ODIHR i Venecijanske komisije, koje su date posle prethodnih izbora, a kamoli da se to uÄini āu konsultativnom procesu i znaÄajno pre raspisivanja izboraā, kao Å”to je napisano u tim preporukama. Pred ove izbore nije bio organizovan Äak ni meÄupartijski dijalog, koji je pred izbore 2020. i 2022. doneo pojedine izmene koje su imale veoma mali efekat na unapreÄenje stanje u ovim oblastima, izjavio je programski direktor TS Nemanja NenadiÄ na predstavljanju prvog preseka monitoringa izborne kampanje..
Srbija je, podsetio je NenadiÄ, i dalje jedna od retkih zemalja u regionu u kojoj nije postavljen zakonski maksimum potroÅ”nje po jednoj izbornoj listi. Nije promenjen naÄin raspodele novca koji se dodeljuje iz budžeta. Mehanizmi zloupotrebe javnih resursa, koje ODIHR ocenjuje kao nedelotvorne, nisu poboljÅ”ani. Nije promenjen koncept āpreliminarnih izveÅ”tajaā iako se pokazalo da ne obezbeÄuju dovoljnu transparentnost finansiranja dok kampanja traje. ODIHR je zatražio da Agencija bude zakonom obavezna da pravovremeno i proaktivno utvrdi krÅ”enje propisa i da o tome donese formalne odluke, ali ni to nije uÄinjeno. I dalje ne postoje pravila za finansiranje kampanje ātreÄih licaā, to jest, onih koji na izborima ne uÄestvuju. Nije niÅ”ta uÄinjeno da sankcije budu efikasnije i odvraÄajuÄe.
SpecifiÄnost ovih izbora jeste to Å”to se održavaju istovremeno i u 65 (od ukupno 145) gradova i opÅ”tina. Tim lokalnim samoupravama rukovode u meÄuvremenu āprivremeni organiā, koji bi smeli da obavljaju samo ātekuÄe i neodložne posloveā, ali ti pojmovi nisu bliže definisani, usled Äega se arbitrerno tumaÄe u praksi.
Izborna kampanja je takoÄe poÄela sa nerazjaÅ”njenim veoma bitnim pitanjima od znaÄaja za finansiranje stranaka, koja su otvorena u meÄuvremenu. To se pre svega odnosi na masovno koriÅ”Äenje druÅ”tvenih mreža u korist vladajuÄe stranke, u Äemu su, prema navodima kompanije āMETAā, uÄestvovali ne samo od stranaÄki aktivisti, veÄ i zaposleni u javnom sektoru, nakon Äega je veliki broj takvih naloga ta kompanija ukinula. āBotovanjeā u zamenu za posao u javnom sektoru je direktno potvrdila jedna od uÄesnica (Jovana BrajoviÄ iz Surdulice), ali nije poznato je vrÅ”ena istraga Äak ni u tom konkretnom sluÄaju.
Za finansiranje kampanje iz budžeta je predviÄeno oko 9,7 miliona evra za republiÄku i oko 638.000 evra za beogradsku kampanju, ali suÅ”tinski nije ograniÄeno koliko Äe ko potroÅ”iti, izjavila je MiÅ”a BojoviÄ.
TS je posmatrala i televizijsko oglaÅ”avanje, na stanicama sa nacionalnom frekvencijom i nekim kablovskim. Postoji obaveza da se objave tarife za izborni program. ProÅ”le godine skoro svi su to objavili dok ove godine Superstar, Kurir i Klasik nisu objavile cene, rekla je BojoviÄ.
Ona je dodala da je lista koja nosi ime Aleksandra VuÄiÄa do sada potroÅ”ila oko 1,95 miliona evra za TV oglaÅ”avanje..
Ona je ukazala i da zakon ne poznaje “zakupljene termineā ā po zakonu, politiÄko oglaÅ”avanje ne bi smelo da prekoraÄi dozvoljeno vreme (12 minuta po jednom satu za komercijalne TV stanice) . TV Happy jedina od posmatranih TV stanica u objavljenom cenovniku nudi ZAKUPLJENE TERMINE (po ceni od 2,000 evra/min), uz uslov da oni traju najmanje 15 minuta. Na izborima 2022. se ispostavilo da je nekoliko TV stanica omoguÄavalo zakupljene termine, koji su naplaÄivani po tarifama koje nisu bile objavljene
Zlatko MiniÄ ukazao je da je specifiÄnost ovogodiÅ”nje kampanje Å”to Aleksandar VuÄiÄ nije kandidat, nije ni predsednik SNS, āobiÄanā Älan, ali se kampanja zasniva na njemu i gotovo iskljuÄivo na njemu. VuÄiÄ i SNS dominiraju u izbornoj kampanji i to primenjujuÄi Äetiri mehanizma.
Jedan od tih mehanizama je funkcionerska kampanja – promotivne aktivnosti javnih funkcionera koje omoguÄavaju prisustvo u medijima van izbornih blokova. MiniÄ je odsetio da TS definiÅ”e funkcionersku kampanju kao promotivne aktivnosti funkcionera u vreme izborne kampanje. Ona ne predstavlja, sama po sebi, krÅ”enje zakona, propisima nije regulisana, izuzev Å”to je odreÄenim medijima (samo elekronskim) zabranjeno da u odreÄenom periodu (30 dana pre izbora) izveÅ”tavaju o odreÄenim aktivnostima (samo otpoÄinjanje izgradnje i otvaranje objekata) odreÄenih funkcionera (samo onih koji su kandidati na izborima). U dosadaÅ”njem toku kampanje TS je uoÄila kako se ovo ograniÄenje izbegava – umesto otvaranja radova ili objekata, funkcioneri, koji su istovremeno kandidati, obilaze gradiliÅ”ta ili ranije otvorene objekte, pa Äak i lokacije na kojima bi u budÄnosti trebalo da poÄnu radovi.
Drugi mehanizam je dodatno medijsko prisustvo kroz gostovanja i brojnih izjava i direktnih ukljuÄenja funkcionera, posebno onih najviÅ”ih i ALeksandra VuÄiÄa, u programe TV stanica.
SpecifiÄnost, a to je treÄi mehanizam, jesu i stranaÄki skupovi liste oko SNS-a, na kojima se Aleksandar VuÄiÄ pojavljuje u svojstvu predsedika Srbije, govori o pitanjima iz nadležnosti predsednika, ali i stranaÄkim pitanjima, kritikuje opoziciju i hvali uÄinak vlasti, odnosno SNS-a.
KonaÄno, jedan od glavnih faktora u ovoj kampanji je podela novca raznim kategorijama graÄana, Å”to je MiniÄ oznaÄio kao kupovinu glasova. Novac se deli bez obrazloženja. Naime, ono Å”to se saopÅ”tava, da se deli jer ima novca u budžetu nije obrazloženje veÄ pokazatelj da je budžet loÅ”e planiran i da je uzeto od graÄana i privrede viÅ”e nego Å”to je bilo potrebno ili da smo se bespotrebno zaduživali.
MiniÄ je predstavio rezultate monitoringa funkcionerske kampanje – za posmatrani uzorak broj promotivnih aktivnosti je poveÄan 4 puta u odnosu na isti period proÅ”le godine, kada nije bilo izbora. Rekorder je Goran VesiÄ, koji je za 32 dana kampanje imao 37 promotivnih aktivnosti.
Aleksandar VuÄiÄ dominirao je i na naslovnim stranicama Å”tampe. U prvih mesec dana kampanje pojavio se 204 puta, od toga166 u pozitivnom kontekstu. U negativnom se pojavljivao sam na naslovnim stranicama Danasa i Nove. Drugi na listi je je Dragan Äilas sa 41 pojavljivanjem, od toga 40 u negativnom kontekstu. Zbirno VuÄiÄ i svi ostali sa njegove liste imaju 337 pojavljivanja na naslovnicama, od toga 271 u pozitivnom kontekstu, a Äilas i lista Srbija protiv nasilja 92, od toga77 u negativnom kontekstu.
Preuzmite prezentaciju sa svim podacima
Pogledajte snimak konferencije za novinare TS:
.