Prvi nalazi o finansiranju kampanje 2023.

Srbija je u┼íla u novi izborni proces, a da nije re┼íen ni jedan od problema u oblasti finansiranja kampanje i spre─Źavanja zloupotrebe javnih resursa. ┼átavi┼íe, nije bilo ni poku┼íaja da se odgovori na preporuke ODIHR i Venecijanske komisije, koje su date posle prethodnih izbora, a kamoli da se to u─Źini ÔÇ×u konsultativnom procesu i zna─Źajno pre raspisivanja izboraÔÇť, kao ┼íto je napisano u tim preporukama. Pred ove izbore nije bio organizovan ─Źak ni me─Ĺupartijski dijalog, koji je pred izbore 2020. i 2022. doneo pojedine izmene koje su imale veoma mali efekat na unapre─Ĺenje stanje u ovim oblastima, izjavio je programski direktor TS Nemanja Nenadi─ç na predstavljanju prvog preseka monitoringa izborne kampanje..

Srbija je, podsetio je Nenadi─ç, i dalje jedna od retkih zemalja u regionu u kojoj nije postavljen zakonski maksimum potro┼ínje po jednoj izbornoj listi. Nije promenjen na─Źin raspodele novca koji se dodeljuje iz bud┼żeta. Mehanizmi zloupotrebe javnih resursa, koje ODIHR ocenjuje kao nedelotvorne, nisu pobolj┼íani. Nije promenjen koncept ÔÇ×preliminarnih izve┼ítajaÔÇť iako se pokazalo da ne obezbe─Ĺuju dovoljnu transparentnost finansiranja dok kampanja traje. ODIHR je zatra┼żio da Agencija bude zakonom obavezna da pravovremeno i proaktivno utvrdi kr┼íenje propisa i da o tome donese formalne odluke, ali ni to nije u─Źinjeno. I dalje ne postoje pravila za finansiranje kampanje ÔÇ×tre─çih licaÔÇť, to jest, onih koji na izborima ne u─Źestvuju. Nije ni┼íta u─Źinjeno da sankcije budu efikasnije i odvra─çaju─çe.  

Specifi─Źnost ovih izbora jeste to ┼íto se odr┼żavaju istovremeno i u 65 (od ukupno 145) gradova i op┼ítina. Tim lokalnim samoupravama rukovode u me─Ĺuvremenu ÔÇ×privremeni organiÔÇť, koji bi smeli da obavljaju samo ÔÇ×teku─çe i neodlo┼żne posloveÔÇť, ali ti pojmovi nisu bli┼że definisani, usled ─Źega se arbitrerno tuma─Źe u praksi.

Izborna kampanja je tako─Ĺe po─Źela sa nerazja┼ínjenim veoma bitnim pitanjima od zna─Źaja za finansiranje stranaka, koja su otvorena u me─Ĺuvremenu. To se pre svega odnosi na masovno kori┼í─çenje dru┼ítvenih mre┼ża u korist vladaju─çe stranke, u ─Źemu su, prema navodima kompanije ÔÇ×METAÔÇť, u─Źestvovali ne samo od strana─Źki aktivisti, ve─ç i zaposleni u javnom sektoru, nakon ─Źega je veliki broj takvih naloga ta kompanija ukinula. ÔÇ×BotovanjeÔÇť u zamenu za posao u javnom sektoru je direktno potvrdila jedna od u─Źesnica (Jovana Brajovi─ç iz Surdulice), ali nije poznato je vr┼íena istraga ─Źak ni u tom konkretnom slu─Źaju.  

Za finansiranje kampanje iz bud┼żeta je predvi─Ĺeno oko 9,7 miliona evra za republi─Źku i oko 638.000 evra za beogradsku kampanju, ali su┼ítinski nije ograni─Źeno koliko ─çe ko potro┼íiti, izjavila je Mi┼ía Bojovi─ç.

tro┼íkovi republi─Źki izbori

TS je posmatrala i televizijsko oglašavanje, na stanicama sa nacionalnom frekvencijom i nekim kablovskim. Postoji obaveza da se objave tarife za izborni program. Prošle godine skoro svi su to objavili dok ove godine Superstar, Kurir i Klasik nisu objavile cene, rekla je Bojović.

Ona je dodala da je lista koja nosi ime Aleksandra Vu─Źi─ça do sada potro┼íila oko 1,95 miliona evra za TV ogla┼íavanje..

Ona je ukazala i  da zakon ne poznaje “zakupljene termineÔÇť ÔÇô po zakonu, politi─Źko ogla┼íavanje ne bi smelo da prekora─Źi dozvoljeno vreme (12 minuta po jednom satu za komercijalne TV stanice) . TV Happy jedina od posmatranih TV stanica u objavljenom cenovniku nudi ZAKUPLJENE TERMINE (po ceni od 2,000 evra/min), uz uslov da oni traju najmanje 15 minuta.  Na izborima 2022. se ispostavilo da je nekoliko TV stanica omogu─çavalo zakupljene termine, koji su napla─çivani po tarifama koje nisu bile objavljene

Zlatko Mini─ç ukazao je da je specifi─Źnost ovogodi┼ínje kampanje ┼íto Aleksandar Vu─Źi─ç nije kandidat, nije ni predsednik SNS, ÔÇ×obi─ŹanÔÇť ─Źlan, ali se kampanja zasniva na njemu i gotovo isklju─Źivo na njemu. Vu─Źi─ç i SNS dominiraju u izbornoj kampanji i to primenjuju─çi ─Źetiri mehanizma.

Jedan od tih mehanizama je funkcionerska kampanja – promotivne aktivnosti javnih funkcionera koje omogu─çavaju prisustvo u medijima van izbornih blokova. Mini─ç je odsetio da TS defini┼íe funkcionersku kampanju kao promotivne aktivnosti funkcionera u vreme izborne kampanje. Ona ne predstavlja, sama po sebi, kr┼íenje zakona, propisima nije regulisana, izuzev ┼íto je odre─Ĺenim medijima (samo elekronskim) zabranjeno da u odre─Ĺenom periodu (30 dana pre izbora) izve┼ítavaju o odre─Ĺenim aktivnostima (samo otpo─Źinjanje izgradnje i otvaranje objekata) odre─Ĺenih funkcionera (samo onih koji su kandidati na izborima).  U dosada┼ínjem toku kampanje TS je uo─Źila kako se ovo ograni─Źenje izbegava – umesto otvaranja radova ili objekata, funkcioneri, koji su istovremeno kandidati, obilaze gradili┼íta ili ranije otvorene objekte, pa ─Źak i lokacije na kojima bi u bud─çnosti trebalo da po─Źnu radovi.

 Drugi mehanizam je dodatno medijsko prisustvo kroz gostovanja i brojnih izjava i direktnih uklju─Źenja funkcionera, posebno onih najvi┼íih i ALeksandra Vu─Źi─ça, u programe TV stanica. 

Specifi─Źnost, a to je tre─çi mehanizam, jesu i strana─Źki skupovi liste oko SNS-a, na kojima se Aleksandar Vu─Źi─ç pojavljuje u svojstvu predsedika Srbije, govori o pitanjima iz nadle┼żnosti predsednika, ali i strana─Źkim pitanjima, kritikuje opoziciju i hvali u─Źinak vlasti, odnosno SNS-a.

Kona─Źno, jedan od glavnih faktora u ovoj kampanji je podela novca raznim kategorijama gra─Ĺana, ┼íto je Mini─ç ozna─Źio kao kupovinu glasova. Novac se deli bez obrazlo┼żenja. Naime, ono ┼íto se saop┼ítava, da se deli jer ima novca u bud┼żetu nije obrazlo┼żenje ve─ç pokazatelj da je bud┼żet lo┼íe planiran i da je uzeto od gra─Ĺana i privrede vi┼íe nego ┼íto je bilo potrebno ili da smo se bespotrebno zadu┼żivali. 

Mini─ç je predstavio rezultate monitoringa funkcionerske kampanje – za posmatrani uzorak broj promotivnih aktivnosti je pove─çan 4 puta u odnosu na isti period pro┼íle godine, kada nije bilo izbora. Rekorder je Goran Vesi─ç, koji je za 32 dana kampanje imao 37 promotivnih aktivnosti.

Za KZN 02

Aleksandar Vu─Źi─ç dominirao je i na naslovnim stranicama ┼ítampe. U prvih mesec dana kampanje pojavio se 204 puta, od toga166 u pozitivnom kontekstu. U negativnom se pojavljivao sam na naslovnim stranicama Danasa i Nove. Drugi na listi je je Dragan ─Éilas sa 41 pojavljivanjem, od toga 40 u negativnom kontekstu. Zbirno Vu─Źi─ç i svi ostali sa njegove liste imaju 337 pojavljivanja na naslovnicama, od toga 271 u pozitivnom kontekstu, a ─Éilas i lista Srbija protiv nasilja 92, od toga77 u negativnom kontekstu.

Za KZN 03

Preuzmite prezentaciju sa svim podacima

Pogledajte snimak konferencije za novinare TS:

.

KZN 4. decembar 2023 14