Procena vrednosti bilbord kampanje izbori 2020

Ogla┼íavanje putem bilborda predstavlja jedan od tradicionalno najzna─Źajnijih tro┼íkova izborne kampanje u Srbiji. Prema analizi izve┼ítaja izbornih lista koju je izradila Agencija za borbu protiv korupcije1 , u prethodne tri izborne kampanje za parlamentarne izbore vrednost ÔÇ×izbornog materijalaÔÇť, u okviru ─Źega bilbordi imaju najve─çi udeo, bila je 210 miliona dinara (10,91% prijavljenih rashoda) u 2012. godini, 307 miliona dinara (14,62%) u 2014. godini i oko 230 miliona dinara (14,36%) u 2016. Na osnovu posmatranja na uzorku ogla┼íavanja putem bilborda u tri najve─ça grada (Beograd, Novi Sad i Ni┼í), Transparentnost Srbija je 2016. procenila da je ukupna vrednost ovog ogla┼íavanja bila 563 hiljade evra, a na teritoriji cele Srbije izme─Ĺu 800 i 900 hiljada evra. U─Źesnici na parlamentarnim izborima su prijavili 970 hiljada evra tro┼íka te vrste2 .

Po┼íto jedini─Źna vrednost zakupa bilbord stranica i visina popusta ne podle┼że zna─Źajnim varijacijama, tro┼íkovi ove vrste izborne kampanje u najve─çoj meri zavise od njenog trajanja. Tako─Ĺe, uticaj na ovu vrstu tro┼íka imaju i mogu─çnosti reklamnog tr┼żi┼íta, gde je primetan konstantan rast broja raspolo┼żivih povr┼íina za ogla┼íavanje u svakom novom izbornom ciklusu. Usled toga ┼íto je kampanja za ogla┼íavanje putem bilborda 2016. trajala zna─Źajno kra─çe nego 2012, kada su uporedo odr┼żani i predsedni─Źki izbori, to su i tro┼íkovi ove vrste bili manji. Pored toga, 2016. udeo politi─Źkih oglasnih poruka u ukupnom broju bilborda nije ni u jednoj posmatranoj sedmici prema┼íio jednu tre─çinu, dok je u ranijim izbornim ciklusima (2012. i 2014), u udarnim delovima kampanje varirao izme─Ĺu 46% i 72%.