Monitoring izborne kampanje – drugi presek

Transparentnost Srbija predstavila je nalaze iz monitoringa izborne kampanje. Re─Ź je o drugom preseku. Analizirani su tro┼íkovi izborne kampanje, preliminarni izve┼ítaji, funkcionerska kampanja, pojavljivanje politi─Źkih aktera na naslovnim stranicama ┼ítampe i zloupotreba javnih resursa u kampanji.

Na konferenciji za novinare u Medija centru govorili su Nemanja Nenadi─ç i Zlatko Mini─ç.

Pogledajte snimak konferencije na YT kanalu TS.

Tabela sa podacima iz preliminarnih izve┼ítaja.

Prezentacija sa konferencije za novinare.

Izbornu kampanju obele┼żilo je kori┼í─çenje dr┼żavnih resursa u slu┼żbi promocije liste okupljene oko SNS. Tu je pre svega re─Ź o podeli novca raznim kategorijama gra─Ĺana, u vrednosti od gotovo 400 miliona evra, ali i intenzivnoj funkcionerskoj kampanji.

Dr┼żavni organi nisu uradili posao i nismo videli postupanje po prijavama za neke od o─Źiglednih primera kr┼íenja zakona koje smo uo─Źili i za koje smo podnosili prijave.  Agencija za suzbijanje korupcije nije obezbedila jasno razdvajanje javne i partijske funkcije u kampanji, ni pokretanjem postupaka po slu┼żbenoj du┼żnosti, a pojedinim svojim odlukama je otvorila vrata kr┼íenju pravila o finansiranju kampanje. Javno tu┼żila┼ítvo nije ni┼íta u─Źinilo da bi otklonilo sumnje u podmi─çivanje bira─Źa, ni pre ni tokom izborne kampanje.  

Aleksandar Vu─Źi─ç dominirao je u kampanji, nastupaju─çi kao predsednik, ne samo u brojnim gostovanjima u medijima i direktnim uklju─Źenjima u centralni informativne emisije javnog servisa i komercijalnih stanica sa nacionalnim frekvencijama (osam samo u poslednjih sedam dana kampanje), ve─ç se i na mitinzima SNS-a pojavljivao u svojstvu predsednika Srbije. Njegova dominacija, ali i izrazito negativan tretman opozicije, vidljivi su i u izve┼ítaju o naslovnim stranicama dnevne ┼ítampe.

Podaci koje je TS prikupila o TV ogla┼íavanje, kao i podaci iz preliminarnih izve┼ítaja ukazuju da ─çe ova kampanja, iako se odr┼żavaju samo parlamentarni izbori, biti skuplja od pro┼ílogodi┼ínje kada su bili i parlamentarni i predsedni─Źki izbori.

Novac i ogla┼íavanje – preliminarni izve┼ítaji

Rok za podno┼íenje preliminarnih izve┼ítaja o tro┼íkovima kampanje bio je 10.12.2023. (sa stanjem zaklju─Źno sa 2.12.2023). Agencija ima rok za objavljivanje tih izve┼ítaja od tri dana. Zaklju─Źno sa 14. decembrom u 9h, objavljeni su izve┼ítaji za 11 lista. Podneto je nekoliko izve┼ítaja, za koje je upisano da se odnose na parlamentarne izbore, ali su u stvari vezani za lokalni nivo.

Nisu podneli izveštaje ili oni makar nisu objavljeni:

– Koalicija Stranka pravde i pomirenja i Demokratskog saveza Hrvata Vojvodine

– Stranka demokratske akcije

– Zajedno za budu─çnost i razvoj ÔÇô Koalicija za mir i toleranciju

– Koalicija ÔÇ×Dobro jutro SrbijoÔÇť (podnet je izve┼ítaj bez podataka od strane Demokratske unije Roma, koji ne sadr┼żi podatke ni o prihodima, ni o tro┼íkovima)

– Manjinska lista ÔÇ×Politi─Źka borba Albanaca se nastavljaÔÇť

– Lista ÔÇ×─îedomir Jovanovi─ç ÔÇô mora druga─ŹijeÔÇť

– ÔÇ×Albanska demokratska alternativa ÔÇô Ujedinjena dolinaÔÇť

Jedanaest lista koje je podnelo izve┼ítaje prijavilo je ukupne tro┼íkove u vrednosti od 473,218,741 din (oko 4 miliona evra), ┼íto je zna─Źajno vi┼íe nego za predsedni─Źke i parlamentarne izbore iz 2022 zajedno (331,2 miliona dinara lii 2,8 miliona evra). Pored toga, lista SNS je prijavila i zna─Źajne avanse, ali samo u napomenama (nisu uklju─Źeni u zbir ÔÇô oko 43 miliona dinara za bilborde i 281 miliona dinara za TV ogla┼íavanje). Ako se i to uzme u obzir, prijavljeni tro┼íkovi kampanje bez poslednje dve nedelje iznos oko 800 miliona dinara (oko 6,8 miliona evra).

To je jedna od najsna┼żnijih indicija da bi ovogodi┼ínja izborna kampanja mogla biti skuplja od pro┼ílogodi┼ínje. Me─Ĺutim, isto tako, prijavljivanje ve─çih tro┼íkova mo┼że biti i posledica preciznijih uputstava koje je u vezi sa izradom ovih izve┼ítaja dala Agencija za spre─Źavanje korupcije.

S druge strane, ove godine, 11 lista prijavilo je relativno sli─Źan prihod pro┼ílogodi┼ínjem zbiru (oko 277 miliona dinara (2,35 miliona evra), nepunih ┼íest miliona dinara vi┼íe nego u 2022 (271,7 dinara). To pokazuje da je ve─çina u─Źesnika izbora u situaciji da ve─çi deo tro┼íkova kampanje ugovara sa odlo┼żenim pla─çanjem, ─Źekaju─çi bud┼żetske dotacije i da do poslednjeg ─Źasa odla┼że one vidove kampanje kod kojih je uplata avansa uslov za ogla┼íavanje (ve─çina komercijalnih TV stanica).  

Da preliminarni izve┼ítaji o tro┼íkovima kampanje mogu da navedu na pogre┼íne zaklju─Źke zbog razli─Źite metodologije upisivanja i ove godine, najbolje se mo┼że videti iz ─Źinjenice da je lista Ivica Da─Źi─ç ÔÇô Premijer Srbija prijavila bezmalo 189 miliona dinara tro┼íka, ┼íto je za oko 42 miliona dinara ve─çi prijavljeni tro┼íak nego u slu─Źaju liste ÔÇ×Aleksandar Vu─Źi─ç ÔÇô Srbija ne sme da staneÔÇť. Tek kada se tro┼íkovima pridru┼że i prijavljeni avansi SNS, dobija se realnija slika. 

Treća po visini prijavljenih troškova kampanje je koalicija Zavetnika i Dveri sa 71,8 miliona dinara a zatim Srbija na zapadu (da se struka pita) sa 24,3 miliona dinara i Ruska stranka, sa preko 19 miliona dinara.

Kao i prošle godine, u gotovo svim izveštajima ima nepotpunih prikaza troškova i brojnih situacija gde troškovi nisu prikazani po stavkama, već zbirno.

SRS je naveo samo tro┼íkove prikupljana potpisa i lista Glas iz Naroda ÔÇô prof. Nestorovi─ç samo tro┼íkove promocije i zakupa prostora.

Tro┼íak koji je prijavila lista A.Vu─Źi─ç ÔÇô Srbija ne sme da stane (146 miliona dinara) ove godine je za oko 40 miliona ve─çi u odnosu na zbirni tro┼íak parlamentarne i predsedni─Źke kampanje ove stranke 2022. Stvarni tro┼íkovi su verovatno ve─çi ÔÇô na primer, za miting u Beogradu, odr┼żan 2.12.2023, koji je trebalo obuhvatiti ovim izve┼ítajem, nisu uop┼íte prijavljeni tro┼íkovi prevoza u─Źesnika. Tako─Ĺe, ni iz jedne stavke izve┼ítaja se ne mo┼że zaklju─Źiti da su prijavljeni tro┼íkovi u vezi sa radom Kol-centra o kojima je izvestio CINS.

Za promo materijale 11 lista prijavlilo je trošak 168 miliona dinara, dok je lani ovaj trošak za oba nivoa izbora bio 123,3 miliona.

Za bilbord kampanju 4 liste prijavlile su 23,7 miliona dinara (duplo manje od pro┼ílogodi┼ínjeg zbira), najvi┼íe koalicije NADA ÔÇô preko 10 miliona, i Dveri i Zavetnici ÔÇô bezmalo 8 miliona. I jedni i drugi naveli su samo tro┼íak zakupa prostora za plasiranje bilborda, bez drugih specifikacija. SNS lista, koja ima prijavljenih 15 bilborda, navela je cenu samo za jedan (805 hiljada dinara, za zakup prostora za isticanje), dok je za sve ostale navedeno da je pla─çeno avansno ali se ne navodi koliko i kada pa samim tim nije ni ura─Źunato. Pro┼íle godine je SNS tro┼íak za bilborde, ukupno prijavljen za oba nivoa izbora u preliminarnom izve┼ítaju iznosio vi┼íe od 10 miliona dinara.

Koalicija ÔÇ×Srbija protiv nasiljaÔÇť dala je zbirno tro┼íkove promo materijala (skoro 7 miliona dinara) bez ikakve dalje specifikacije (koji materijal, koli─Źina, distribucija, itd), dok su detaljno prikazani tro┼íkovi javnih doga─Ĺaja, overe potpisa i reprezentacije.

Tro┼íkovi ogla┼íavanja ove godine iznose oko 167 miliona din (1,4 miliona evra), i vi┼íi su za oko oko 55 miiliona dinara od pro┼ílogodi┼ínjih zbirnih (oko 113 miliona dinara). Ogla┼íavanje na TV stanicama prijavile su svega ─Źetirti liste (SPS, SNS, SVM i Ruska str) u vrednosti od oko 122 miliona dinara (pro┼íle godine 53 miliona dinara).

Prijavljeni tro┼íkovi za TV ogla┼íavanje su 124,5 miliona dinara, skoro 2,5 puta vi┼íe nego lani zbirno (53,166,138 din). Zanimljivo je da su SNS i koalicija Nacionalno okupljanje sve tro┼íkove za TV ogla┼íavanje (kao i za radio) prijavili kao zakupljene termine, iako je u stvari re─Ź o emitovanju oglasa.

U ostale tro┼íkove kampanje, liste su prijavile 91 milion dinara, od ─Źega na overu potpisa otpada 11,7 miliona.

Tro┼íkove istra┼żivanja javnog mnenja prijavila je samo koalicija Dvera i Zavetnika, bezmalo 3 miliona dinara. Ipak, malo je verovatno da drugi u─Źesnici u kampanji nisu imali ovu vrstu tro┼íkova

Sredstva sa ra─Źuna stranke prebacilo je sedam politi─Źkih subjekata, od kojih SNS 520 a SPS 79 miliona dinara.

Priloge fizi─Źkih lica prijavili su samo SPS, oko 26 miliona dinara (pro┼íle godine 80 milion i Ruska stranka (500.000 din)

Svi navedeni podaci jasno pokazuju da preliminarni izve┼ítaji, iako im je kvalitet unapre─Ĺen, ne obezbe─Ĺuju adekvatnu predstavu gra─Ĺanima o tome koliko stranke tro┼íe u kampanji dok ta kampanja jo┼í uvek traje i da bi i u Srbiji (kao npr. u ─îe┼íkoj), trebalo uvesti sistem transparentnih ra─Źuna, koji omogu─çavaju uvid u prihode i rashode na dnevnom nivou.

Funkcionerska kampanja

Broj promotivnih aktivnosti, za 19 funkcionera iz uzorka, ve─çi je 4,3 puta (330%) tokom 43 dana kampanje nego u istom periodu pro┼íle godine, kada nije bilo kampanje.  Istovremeno je ukupan broj aktivnosti, ┼íto uklju─Źuej i sastanke,  skupove i konferencije, putovanja u inostranstvo i saop┼ítenja ve─çi samo 13%.

Najvi┼íe promotivnih aktivnosti imao je Goran Vesi─ç, vi┼íe od jedne dnevno ÔÇô 51, Aleksandar ┼áapi─ç imao je 43, a Darija Kisi─ç Tepav─Źevi─ç 32.  Najve─çi procentualni rast, u odnosu na isti period pre godinu dana, ima Vesi─ç (1294%), Aleksandar Martinovi─ç 884% i Darija Kisi─ç Tepav─Źevi─ç 774%. Vu─Źi─ç je imao 13 promotivnih aktivnosti (103% vi┼íe).

funkcionerska za 13. decembar 1

Napomena: Broj aktivnosti u 2022 obra─Źunat je za 47 dana, koliki je period kampanje i izborne ti┼íine ove godine, i prera─Źunat na 43 dana, otud decimalni brojevi.

Politi─Źki akteri na naslovnim stranicama dnevne ┼ítampe

Aleksandar Vu─Źi─ç ima 273 pojavljivanja na naslovnim, od toga 91 kao glavna tema i u 85% slu─Źajeva u pozitivnom tonu. Vu─Źi─ç i ostali sa liste okupljene oko SNS imaju ukupno 462 pojavljivanja, u 83% predstavljeni pozitivno.  Na drugom mestu po broju pojavljivanja je Dragan ─Éilas sa 65, od toga 92% u negativnom tonu. ─Éilas i svi ostali sa liste Srbija protiv nasilja imaju ukupno 145 pojavljivanja, od toga 79% u negativnom tonu.

Svi ostali imaju zna─Źajno manje brojeve – SPS-JS se pojavljuju 39 puta, Dveri-Zavetnici 26Nada za Srbiju 12, niko drugi vi┼íe od 10 puta.

Pozitivan ton na naslovnim stranicama:

100% imaju LSV (5), SVM (3) , ─îedomir Jovanovi─ç (2), Ugljanin i SDA (2), Zukroli─ç i ┼Żigmanov (2), Lista Koalicija za mir i toleranciju (2), Glas iz naroda ÔÇô Nestorovi─ç (2) i Ruska stranka (1)

88% imaju Vuk Jeremi─ç i Narodna stranka (ukupno 8), 83% imaju Vu─Źi─ç i SNS (ukupno 462), 78% imaju Tadi─ç i Radulovi─ç (ukupno 9), 63% SRS (ukupno 8), 54% SPS-JS (ukupno 39)

Negativan ton na naslovnim stranicama:

83% ima Nada za Srbiju (ukupno 11), 79% ima Srbija protiv nasilja (ukupno 145), 65% Dveri-Zavetnici (ukupno 26).

naslovne za 13. decembar 1