Kontrola finansiranja politi─Źkih stranaka

Ure─Ĺeno i kontrolisano finansiranje politi─Źkih stranaka, a naro─Źito izbornih kampanja, predstavljaju jedno od najva┼żnijih pitanja za uspe┼íno spre─Źavanje korupcije. Politi─Źkim strankama, pogotovo kada se nadme─çu za podr┼íku bira─Źa na izborima, potrebne su velike koli─Źine novca. Ta sredstva samo u manjem delu mogu i ┼żele da daju njihovi ─Źlanovi i drugi simpatizeri koje na to motivi┼íu privr┼żenost odre─Ĺenoj ideologiji i partijskom programu. Usled toga nastaju brojni rizici za javna sredstva i rad demokratskih institucija. Politi─Źke stranke se nalaze na isku┼íenju da jaz izme─Ĺu dostupnih prihoda i potrebnih rashoda popune tako ┼íto ─çe direktno zloupotrebiti javne resurse o kojima se staraju dr┼żavni i lokalni funkcioneri izabrani na predlog partije, ili tako ┼íto ─çe predstavnici stranke u izvr┼ínoj i zakonodavnoj vlasti trgovati svojim uticajem kako bi obezbedili povla┼í─çen polo┼żaj firmama i pojedincima koji za uzvrat finansiraju strana─Źke tro┼íkove. Kao jedan od odgovora na ove izazove, prate─çi globalne trendove, Republika Srbija se od 2003. (raniji Zakon o finansiranju politi─Źkih stranaka i aktuelni Zakon o finansiranju politi─Źkih aktivnosti iz 2011) opredelila za izdvajanje zna─Źajnih bud┼żetskih sredstava koja se dodeljuju parlamentarnim politi─Źkim strankama, kao i u─Źesnicima u izbornoj kampanji. Pored toga, Zakon sadr┼żi niz mera koja imaju za cilj suzbijanje neprimerenih uticaja na donosioce najva┼żnijih odluka u zemlji, kao ┼íto su zabrana prikupljanja sredstava bez navo─Ĺenja donatora, zabrana finansiranja iz inostranstva, od strane doma─çih firmi koje se bave pojedinim delatnostima ili duguju porez i ograni─Źenje maksimalnog priloga jednog fizi─Źkog i jednog pravnog lica (20, odnosno 200 prose─Źnih zarada). Uz sve to, stranke i svi drugi u─Źesnici izbora (koalicije, grupe gra─Ĺana) u obavezi su da vode evidencije i podnose finansijske izve┼ítaje, propisano je krivi─Źno delo, prekr┼íaji i mogu─çnost uskra─çivanja bud┼żetskih dotacija za one koji su prekr┼íili Zakon, a zna─Źajna kontrola ovla┼í─çenja su poverena nezavisnom dr┼żavnom organu ÔÇô Agenciji za spre─Źavanje korupcije.

U praksi, sistem ne funkcioni┼íe kako je zami┼íljeno ÔÇô kao posledica nepotpunih zakonskih re┼íenja i spremnosti da se on primeni. Tro┼íkovi izbornih kampanja nisu u potpunosti javni, ne samo tokom kampanje, ve─ç i nakon podno┼íenja izve┼ítaja, jer se zna─Źajan deo kampanja finansira iz kredita ili se pla─ça odlo┼żeno. Bud┼żetska sredstva namenjena za finansiranje redovnog rada koriste se i za finansiranje kampanje. Metod distribucije bud┼żetskog novca izrazito favorizuje stranke sa ve─çim izgledima za uspeh na izborima, a ne obezbe─Ĺuje uvek mogu─çnost da se svi u─Źesnici predstave bira─Źima. Kontrola prijavljenih prihoda i rashoda stranaka i kampanja ne obuhvata sve bitne elemente, a informacije o izre─Źenim kaznama i merama se ne objavljuju. Brojne sumnje i argumentovane informacije raznim vidovima kr┼íenja zakona (npr. neprijavljeni, umanjeni ili uveli─Źani tro┼íkovi kampanje, nedozvoljeni pokloni velike vrednosti, upla─çivanje priloga za kampanju iz nepoznatih izvora preko tre─çih lica) nisu ispitane, niti su krivci ka┼żnjeni.

Transparentnost Srbija od 2002. poku┼íava da uti─Źe na unapre─Ĺenje sistema finansiranja stranaka i izbornih kampanja, daju─çi konkretne predloge za zakonska re┼íenja i postupanje dr┼żavnih organa, medija i samih stranaka. Tokom izbornih kampanja vr┼íimo nezavisni monitoring najzna─Źajnijih tro┼íkova (TV ogla┼íavanje, masovni skupovi, bilbord kampanje i drugo) i o tome izve┼ítavamo javnost i kontrolne organe. Analiziramo izve┼ítaje o tro┼íkovima kampanje, poredimo sa nalazima na┼íeg monitoringa i ukazujemo na nedostatke i podatke koje bi trebalo dodatno proveriti. Tako─Ĺe pratimo i obave┼ítavamo javnost o tome u kojoj meri su nadle┼żni dr┼żavni organi ispunili svoje zadatke ÔÇô da li je kontrola koju vr┼íi Agencija bila sveobuhvatna, da li su organi vlasti i strana─Źki funkcioneri zloupotrebljavali javne resurse za kampanju, ┼íta je u vezi sa pitanjima od zna─Źaja za finansiranje kampanje ─Źinio REM, RIK; Ministarstvo finansija i Nadzorni odbor, da li je javno tu┼żila┼ítvo ispitivalo sumnje u zloupotrebe. Tako─Ĺe, obra─çamo se i samim u─Źesnicima izbora, podsti─Źemo da unaprede transparentnost finansiranja u skladu sa dobrom me─Ĺunarodnom praksom i saop┼ítavamo nalaze na┼íih istra┼żivanja. TS u vezi sa svim ovim pitanjima aktivno sara─Ĺuje sa ODIHR i drugim me─Ĺunarodnim organizacijama koje su zainteresovane za pra─çenje izbora i funkcionisanja demokratskih institucija, u─Źestvuje u regionalnim istra┼żivanjima i globalnim inicijativama Transparency International.