Transparentnost Srbija, u saradnji sa kolegama iz Transparency International ÄeÅ”ke Republike, sprovela je monitoring transparentnosti finansiranja izborne kampanje. Svi uÄesnici na izborima (stranke, koalicije, grupe graÄana) ocenjeni su na skali od 1 (potpuno netransparentno) do 5 (potpuno transparentno).
KonaÄna ocena predstavlja aritmetiÄku sredinu ocena u 6 oblasti, na osnovu jasno definisanih kriterijuma. ObuhvaÄene su sledeÄe oblasti:
- Planirani rashodi kampanje.
- Prisustvo na internetu i planirani troŔkovi prisustva na internetu.
- Uplate/isplate na posebnom raÄunu za finansiranje izborne kampanje
- Struktura planiranih prihoda.
- Spisak predizbornih dogaÄaja.
- Izborni timovi, volonteri i angažovane PR i marketinŔke agencije.
Podatke o ispunjavanju kriterijuma TS Äe tražila na sajtovima politiÄkih subjekata, njihovim profilima na druÅ”tvenim mrežama, u medijima, ali i preko upitnika koji su poslati svim strankama, koalicijiama i grupama graÄana.
SpecifiÄnost ovog monitoringa jeste da je fokus na podacima koji se objavljuju pre izbora, kako bi graÄani i pre nego Å”to se odluÄe kome Äe pokloniti poverenje, imali uvid u ove podatke. Ocene se, stoga, predstavljaju pre izbora. S obzirom na to da se objavljivanje podataka pre glasanja, prema važeÄim propisima u Srbiji, odnosi na vrlo mali broj podataka, ovaj monitoring predstavlja i promociju dobre prakse i pokuÅ”aj da se politiÄki subjekti podstaknu na viÅ”e standarde. TS planira da ovaj monitoring postane stalna praksa u okviru Å”ireg monitoringa izbornih procesa, koji naÅ”a organizacija sprovodi veÄ duže od 15 godina.