Transparentnost ā Srbija u kontinuitetu prati oblast finansiranja politiÄkih stranaka i izbornih kampanja u Srbiji od donoÅ”enja Zakona o finansiranju stranaka iz 2003 i njegove prve primene na predsedniÄkim izborima 2004, kao i postupanje državnih organa koji su nadležni za kontrolu finansiranja izborne kampanje. Glavni deo monitoringa je nezavisno prikupljanje podataka o najbitnjim troÅ”kovima izborne kampanje i poreÄenje sa podacima koji su o tome prijavljeni u izveÅ”tajima o finansiranju kampanje. Na ovaj naÄin smo pratili i izbore održane 2007, 2008, 2012, 2014, 2017. i 2018.
PoÄev od parlamentarnih, predsedniÄkih, pokrajinskih i lokalnih izbora 2012, razvili smo metodologiju za sistematsko praÄenje fenomena āfunkcionerske kampanjeā, koji je sa finansiranjem kampanje u neposrednoj vezi, kao i za medijsku promiciju te kampanje. Naime, kroz promotivne aktivnosti nosilaca javnih funkcija se u praksi obezbeÄuje znaÄajna dodatna medijska promocija onih politiÄkih subjekata koji su na vlasti, usled Äega se smanjuje potreba za plaÄenom promocijom kod tih uÄesnika izbora, a poveÄava potreba za plaÄenom promocijom kod svih drugih politiÄkih stranaka, koalicija i grupa graÄana. Po ovoj metodologiji smo pratili i parlamentarne i gradske izbore 2014, parlamentarne izbore 2016, predsedniÄke 2017 i gradske 2018. Bitno je napomenuti da je nakon 2011. zakonski okvir bitno unapreÄen i da su tada prvi put stvoreni uslovi da kontrolu finansiranja izborne kampanje kao i nekih oblika koriÅ”Äenja javne funkcije za potrebe izborne kampanje vrÅ”i nezavisni državni organ ā Agencija za borbu protiv korupcije.
IzveÅ”taji o finansiranju ranijih izbornih kampanja su dostupni na stranici āpublikacijeā[1] i āinicijative i analizeā[2] na naÅ”em sajtu, kao i u brojnim saopÅ”tenjima i komentarima.
[1] http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/publikacije/knjige-i-prirucnici
[2] http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/inicijative-i-analize-ts