PolitiÄki dogovor dve vladajuÄe i sedam opozicionih politiÄkih stranaka i predsednika Narodne skupÅ”tine predviÄa neke mere koje mogu da poveÄavaju integritet izbornog procesa i ravnopravnost uÄesnika izbora, ali mnoge probleme uopÅ”te ne dotiÄe ili ih samo prividno reÅ”ava. Povrh toga, deo dogovora o raspisivanju vanrednih parlamentarnih izbora i uspostavljanju āKontrolnog telaā predstavlja krÅ”enje Ustava i zakona.
Kada je reÄ o finansiranju izborne kampanje i spreÄavanju zloupotreba javnih resursa ta poboljÅ”anja su minimalna ā ne samo da se ne reÅ”avaju svi problemi koji su veÄ dobro poznati u domaÄoj javnosti, veÄ nema naznaka da Äe biti preduzete mere za postupanje po svim preporukama koje je Srbija dobila od ODIHR nakon parlamentarnih izbora 2020. i 2016. i predsedniÄkih iz 2017.
Predloženo je poveÄanje budžetskih sredstava koja Äe deliti uÄesnici izbora na jednake delove (30% umesto 20% ukupnog iznosa). Nisu predviÄena dodatna pravila za razvrstavanje troÅ”kova kampanje izmeÄu viÅ”e izbora koji Äe i ovaj put biti održani istovremeno. Planira se uvoÄenje obaveze podnoÅ”enja preliminarnih izveÅ”taja o troÅ”kovima kampanje, pet dana pred izbore. Ta mera Äe uticati na poveÄanje transparentnosti jedino ako stranke budu objavljivale i ugovorene obaveze, a ne samo ono Å”to je do tada veÄ plaÄeno, jer se u praksi oko 90% troÅ”kova plaÄa posle tog datuma.
Korisnu novinu predstavlja objavljivanje cenovnika medija za oglaÅ”avanje u kampanji, ali bi trebalo precizirati pravila kada je reÄ o popustima, odloženom plaÄanju i plaÄanju oglasa preko marketinÅ”kih agencija. Nova pravila o zabrani medijskog prenoÅ”enja pojedinih aktivnosti javnih funkcionera (sveÄana otvaranja infrastrukturnih objekata) su potpuno neadekvatna ā umesto postavljanja zabrana za medije, treba ograniÄiti promotivne aktivnosti javnih funkcionera u kampanji, takva ograniÄenja treba da važe i za druge funkcionere, a ne samo one koji su na izbornoj listi i svakako treba da važe tokom cele kampanje, a ne samo deset dana pred izbore.
Sa stanoviÅ”ta vladavine prava je glavni problem to Å”to se meÄustranaÄkim sporazumom predviÄaju obaveze za državne organe ā izmeÄu ostalog i za Vladu i predsednika Republike (odreÄivanje da Äe na obrazloženi predlog Vlade predsednik raspustiti Narodnu skupÅ”tinu i raspisati izbore i to u odreÄenom roku). Takav dogovor predstavlja krÅ”enje ustavne odredbe prema kojoj āpolitiÄke stranke ne mogu neposredno vrÅ”iti vlast, niti je potÄiniti sebiā. SliÄno tome, nema zakonskog osnova da se meÄustranaÄkim sporazumom predviÄa formiranje āKontrolnog telaā, koje bi trebalo da ima ovlaÅ”Äenja u odnosu na državne organe i nosioce javnih ovlaÅ”Äenja.
Ceo komentar dostupan je uĀ prilogu.Ā