Predlozi amandmana za unapre─Ĺenje izbornog procesa

Transparentnost Srbija poslala je Skup┼ítini Srbije predloge amandmana na zakone koji se menjaju pred najavljene aprilske izbore, koji bi zna─Źajno unapredili ove propise, a time i izborni proces.

Predlozi amadmana na Zakon o finansiranju politi─Źkih aktivnosti, Zakon o izboru narodnih poslanika i izmene Zakona o spre─Źavanju korupcije dostavljeni su svim poslani─Źkim grupama i samostalnim poslanicima, s pozivom da ih u originalnom obliku ili uz doradu prihvate i kao svoje predlo┼że u parlamentu.

Transparentnost Srbija je dala predloge za celovito ure─Ĺenje pitanja ÔÇ×funkcionerske kampanjeÔÇť, uvo─Ĺenje ograni─Źenja tro┼íkova izborne kampanje, omogu─çavanje bolje dostupnosti informacija o izvorima finansiranja i rashodima dok izborna kampanja traje, kao i za ure─Ĺenje za┼ítite uzbunjiva─Źa u vezi sa izbornim postupkom.

Postoje─çi predlog izmene Zakona o spre─Źavanju korupcije prakti─Źno ─çe imati nikakav ili veoma mali domet u vezi sa regulisanjem ÔÇ×funkcionerske kampanjeÔÇť. Predvi─Ĺa se da predsednik Srbije kona─Źno bude obuhva─çen obavezom da, kao i drugi javni funkcioneri, naglasi da li nastupa kao lider stranke ili dr┼żave. Transparentnost Srbija je┬ápredlo┼żila┬áznatno ┼íire izmene ovog ─Źlana, koje bi na jasan na─Źin postavile zabranu organizovanja i u─Źe┼í─ça javnih funkcionera u promotivnim aktivnostima koje se odvijaju tokom izborne kampanje. Vlada i parlament su ranije ve─ç propustili jednu priliku da ovu oblast urede, kada je izmenama Zakona o elektronskim medijima uvedeno ograni─Źenje samo u vezi sa medijskim izve┼ítavanjem sa promotivnih aktivnosti, ali u veoma ograni─Źenom obimu ÔÇô samo za TV i radio, samo za neke aktivnosti (otvaranje objekata i potpisivanje ugovora) i samo za neke javne funkcionere (kandidati za predsednika, poslanike i odbornike).

Predlog Zakona o finansiranju politi─Źkih aktivnosti donosi izmene u vezi sa preporukama ODIHR, kao ┼íto su smanjenje visine dozvoljenih priloga, uvo─Ĺenje preliminarnih izve┼ítaja o finansiranju kampanje, ali se ne predvi─Ĺa ograni─Źenje ukupnih rashoda izborne kampanje. To je praksa u velikom broju evropskih zemalja, posebno zemalja u na┼íem okru┼żenju i TS je amandmanom, pored ostalog, predlo┼żila uvo─Ĺenje ovog limita.

Vladin predlog predvi─Ĺa uvo─Ĺenje obaveze u─Źesnika izbora da podnesu preliminarne izve┼ítaje o tro┼íkovima izborne kampanje sa stanjem na 15 dana pred izbore. To ne─çe obezbediti transparentnost informacija, jer do tog momenta manje od 10% tro┼íkova zaista bude pla─çeno, pa je TS predlo┼żila a se omogu─çi javnost podataka sa posebnog ra─Źuna za finansiranje kampanje koji otvaraju svi u─Źesnici na izborima. TS je tako─Ĺe predlo┼żila mere koje bi smanjile mogu─çnost za diskreciono ocenjivanje Poreske uprave kada odlu─Źuje koje davoce priloga za kampanju ─çe podvrgnuti kontroli, preciziranje obaveza Agencije za spre─Źavanje korupcije u sprovo─Ĺenju kontrole izve┼ítaja o finansiranju kampanje i zna─Źajno unapre─Ĺene definicije krivi─Źnih dela koja se odnose na nezakonito finansiranje kampanje ili vr┼íenje pritiska na donatore i pru┼żaoce usluga.

Kada je re─Ź o Zakonu o izboru narodnih poslanika i drugim izbornim zakonima,┬áTS je predlo┼żila┬áda se uredi postupak uzbunjivanja u vezi sa nepravilnostima izbornog postupka, tako da se jasno zna ko je odgovoran da ispita prijave nepravilnosti, ovla┼í─çenja i status Nadzornog odbora ─Źije formiranje za ove izbore nije ─Źak ni najavljeno, kao i predlog koji bi smanjio tro┼íkove sprovo─Ĺenja izbora, tako ┼íto one stranke koje ve─ç imaju predstavnike u stalnom sastavu bira─Źkih odbora ne bi imale pravo da o tro┼íku bud┼żeta imenuju pla─çene posmatra─Źe i u pro┼íireni sastav tih tela.