Transparentnost Srbija poslala je SkupÅ”tini Srbije predloge amandmana na zakone koji se menjaju pred najavljene aprilske izbore, koji bi znaÄajno unapredili ove propise, a time i izborni proces.
Predlozi amadmana na Zakon o finansiranju politiÄkih aktivnosti, Zakon o izboru narodnih poslanika i izmene Zakona o spreÄavanju korupcije dostavljeni su svim poslaniÄkim grupama i samostalnim poslanicima, s pozivom da ih u originalnom obliku ili uz doradu prihvate i kao svoje predlože u parlamentu.
Transparentnost Srbija je dala predloge za celovito ureÄenje pitanja āfunkcionerske kampanjeā, uvoÄenje ograniÄenja troÅ”kova izborne kampanje, omoguÄavanje bolje dostupnosti informacija o izvorima finansiranja i rashodima dok izborna kampanja traje, kao i za ureÄenje zaÅ”tite uzbunjivaÄa u vezi sa izbornim postupkom.
PostojeÄi predlog izmene Zakona o spreÄavanju korupcije praktiÄno Äe imati nikakav ili veoma mali domet u vezi sa regulisanjem āfunkcionerske kampanjeā. PredviÄa se da predsednik Srbije konaÄno bude obuhvaÄen obavezom da, kao i drugi javni funkcioneri, naglasi da li nastupa kao lider stranke ili države. Transparentnost Srbija jeĀ predložilaĀ znatno Å”ire izmene ovog Älana, koje bi na jasan naÄin postavile zabranu organizovanja i uÄeÅ”Äa javnih funkcionera u promotivnim aktivnostima koje se odvijaju tokom izborne kampanje. Vlada i parlament su ranije veÄ propustili jednu priliku da ovu oblast urede, kada je izmenama Zakona o elektronskim medijima uvedeno ograniÄenje samo u vezi sa medijskim izveÅ”tavanjem sa promotivnih aktivnosti, ali u veoma ograniÄenom obimu ā samo za TV i radio, samo za neke aktivnosti (otvaranje objekata i potpisivanje ugovora) i samo za neke javne funkcionere (kandidati za predsednika, poslanike i odbornike).
Predlog Zakona o finansiranju politiÄkih aktivnosti donosi izmene u vezi sa preporukama ODIHR, kao Å”to su smanjenje visine dozvoljenih priloga, uvoÄenje preliminarnih izveÅ”taja o finansiranju kampanje, ali se ne predviÄa ograniÄenje ukupnih rashoda izborne kampanje. To je praksa u velikom broju evropskih zemalja, posebno zemalja u naÅ”em okruženju i TS je amandmanom, pored ostalog, predložila uvoÄenje ovog limita.
Vladin predlog predviÄa uvoÄenje obaveze uÄesnika izbora da podnesu preliminarne izveÅ”taje o troÅ”kovima izborne kampanje sa stanjem na 15 dana pred izbore. To neÄe obezbediti transparentnost informacija, jer do tog momenta manje od 10% troÅ”kova zaista bude plaÄeno, pa je TS predložila a se omoguÄi javnost podataka sa posebnog raÄuna za finansiranje kampanje koji otvaraju svi uÄesnici na izborima. TS je takoÄe predložila mere koje bi smanjile moguÄnost za diskreciono ocenjivanje Poreske uprave kada odluÄuje koje davoce priloga za kampanju Äe podvrgnuti kontroli, preciziranje obaveza Agencije za spreÄavanje korupcije u sprovoÄenju kontrole izveÅ”taja o finansiranju kampanje i znaÄajno unapreÄene definicije kriviÄnih dela koja se odnose na nezakonito finansiranje kampanje ili vrÅ”enje pritiska na donatore i pružaoce usluga.
Kada je reÄ o Zakonu o izboru narodnih poslanika i drugim izbornim zakonima,Ā TS je predložilaĀ da se uredi postupak uzbunjivanja u vezi sa nepravilnostima izbornog postupka, tako da se jasno zna ko je odgovoran da ispita prijave nepravilnosti, ovlaÅ”Äenja i status Nadzornog odbora Äije formiranje za ove izbore nije Äak ni najavljeno, kao i predlog koji bi smanjio troÅ”kove sprovoÄenja izbora, tako Å”to one stranke koje veÄ imaju predstavnike u stalnom sastavu biraÄkih odbora ne bi imale pravo da o troÅ”ku budžeta imenuju plaÄene posmatraÄe i u proÅ”ireni sastav tih tela.